Duomed Foto: Google Maps

Duomed vestigt zich in ‘geelblauwe doos’ op Satenrozen, aanvraag voor rechtstreekse ontsluiting expressweg op komst

KONTICH - WILLEBROEK - In industriezone Satenrozen staan enkele nieuwe ontwikkelingen op stapel. In de opvallende ‘geelblauwe doos’ vestigt Duomed zijn hoofdzetel en een deeltje van de bestaande kantoren van Distrilog wordt verbouwd voor nieuwe gebruiker Circet. Ook de aanvraag voor een rechtstreekse ontsluiting op de expressweg (N171) om de Keizershoek te ontlasten, zit op korte termijn in de pijplijn.

De site, die gekend is als de voormalige Massive/Philipssite, ondergaat een metamorfose. Warehouses de Pauw (WDP), marktleider voor logistiek vastgoed in de Benelux, heeft een omgevingsvergunning ingediend voor een uitbreiding en verbouwing van de bestaande kantoren. Distrilog blijft als huurder voor het overgrote deel van de gebouwen, maar enkele nieuwe gebruikers dienen zich aan.

Voor het hoogstapelmagazijn, gekend als de geelblauwe doos, loopt eind februari het huurcontract met ADL Automotive af. Duomed, gespecialiseerd in het aanleveren en onderhouden en herstellen van medische apparatuur voor onder meer ziekenhuizen, vestigt er zijn hoofdzetel.

“Daarvoor worden aan de kant van de gewestweg een werkplaats van een verdieping en kantoren van drie hoog aangebouwd”, verduidelijkt architecte Heidy Vanduffel van Architeam. “Het bestaande gebouw wordt ook uitgerust met nieuwe gevelplaten en extra isolatie.”

Daarnaast wordt een deel van de bestaande kantoren opgefrist waar hightechbedrijf Circet, gespecialiseerd in de installatie en onderhoud van telecommunicatie, zijn intrek heeft genomen. “Daarbij gaat het louter om een invulling van bestaande kantoorruimte. Er komt geen extra logistiek of magazijnactiviteit aan te pas”, benadrukt Heidy Vanduffel.

Bezorgdheid

Niettemin wordt wel rekening gehouden met de ontsluiting van Satenrozen. Enkele maanden geleden uitten buurtbewoners nog hun bezorgdheid over het toenemende vrachtverkeer. Een extra ontsluiting zou mee voor een oplossing moeten zorgen.

Samen met de geplande ontwikkeling is het de bedoeling van WDP om een bijkomende toegangsweg voor het volledige bedrijventerrein rechtstreeks vanaf de N171 te realiseren, tussen de afrit van de E19 en het kruispunt met de Keizershoek. Het tracé werd al eerder voorgelegd aan de Afdeling Wegen en Verkeer (AWV) en goedgekeurd. Gezien de procedure niet dezelfde is, moet een afzonderlijke omgevingsvergunningsaanvraag worden ingediend.

“Deze tweede aanvraag wordt vrijwel aansluitend op de huidige aanvraag ingediend”, geeft Vanduffel aan. “WDP wil zowel de verbouwings- en uitbreidingswerken op de site als de wegeniswerken voor de nieuwe ontsluiting gelijktijdig uitvoeren.”