Nieuws Antwerpen Ecover viert 35ste verjaardag

Ecover viert 35ste verjaardag

Ecover viert 35ste verjaardag

ecoverecoverDe producent van ecologisch verantwoorde producten Ecover viert dit jaar zijn 35-jarig bestaan. Het bedrijf uit Malle heeft al die jaren een eigen richting uitgetekend en slaagde erin als pionier om zich internationaal te laten opmerken als authentiek groen bedrijf. Ecover is vandaag een onderdeel van de Noorse investeringsgroep Skagen Group en tekende verleden jaar voor een omzet van zo’n 200 miljoen dollar. De onderneming stelt pakweg 300 mensen tewerk, daarvan 115 in Malle.

Ecover ontwikkelt en produceert doeltreffende was- en reinigingsmiddelen en verzorgingsproducten op basis van plantaardige ingrediënten en slimme wetenschap. Ter gelegenheid van de 35ste verjaardag lanceert het bedrijf een nieuwe ecologisch verantwoorde verpakking waardoor het ook een frisse, moderne look aangemeten krijgt.

Ecover zag het levenslicht in 1979 in Malle. Het avontuur begon als een initiatief van Frans Bogaerts, een van de eerste ecopioniers. Hij had als specifiek doel fosfaten uit wasmiddelen te weren. Zo wou hij iets doen aan de vervuiling van het oppervlaktewater. Hij ontwikkelde een fosfaatvrij waspoeder dat al snel een succes werd en te vinden was in de rekken van natuurwinkels in heel Europa.

In 1989, tien jaar na de oprichting, zet Ecover ook de stap naar de detailhandel en de supermarkten. Nadat Ecover in 1991 werd overgenomen door de Scandinavische zakenman Sørensen, bouwde het in Malle de allereerste ecologische fabriek ter wereld. In 2007 volgde een tweede productie-eenheid in Boulogne-sur-Mer en momenteel wordt in Chicago een derde Ecover fabriek gebouwd.

Vandaag heeft Ecover kantoren in Frankrijk, de VS, Duitsland en Zwitserland. De producten worden verdeeld in 39 landen als ecologisch alternatief voor conventionele merken.

Sinds de oprichting 35 jaar geleden, breidde Ecover het aanbod voortdurend uit en biedt vandaag een breed gamma ecologische (af)wasmiddelen en schoonmaakproducten voor het huis.

In 2011 lanceerde Ecover de plantastic-fles, een verpakking op basis van suikerriet. In 2012 nam Ecover Method over, een toonaangevend lifestyle merk dat dezelfde waarden en normen hanteert. Hierdoor werd Ecover de grootste speler inzake ecologische was- en reinigingsmiddelen ter wereld.

Dit voorjaar, lanceerde Ecover een nieuwe fles, geproduceerd op basis van plastic dat uit de oceaan werd opgevist en gerecycleerd.

In al die jaren werden de inspanningen van Ecover beloond met diverse erkenningen: in 1993 werd Ecover opgenomen in de Global 500 Roll of Honour lijst van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP), een bekroning voor mensen, groepen en ondernemingen die zich inzetten voor het behoud van het milieu. Ecover was het eerste en enige merk van huishoudelijke schoonmaakmiddelen dat beloond werd met deze belangrijke erkenning. In 2000, behaalde Ecover het ISO 14001 certificaat, het “kwaliteitszorgsysteem” waar elke ecologische onderneming over moet beschikken. In 2008, verkoos Time Magazine in haar milieunummer Hero of the Environment Ecover tot Ecopionier, één van de 30 verkozen helden die zich blijvend inzetten voor een beter milieu. In 2010 tenslotte, werden de Eco-Surfactants genomineerd voor de European Business Awards for the Environment.

Dit jaar, voor haar 35ste verjaardag, lanceert Ecover een nieuwe aantrekkelijk ogende verpakking. De flessen worden geproduceerd op basis van een combinatie van hernieuwbare plantastic en gerecycleerd plastic. De fles vervangt de verpakking die in 2001 ontwikkeld werd. De nieuweecologische fles bevat nog steeds doeltreffende, ecologische en duurzame was- en reinigingsmiddelen. Algemeen streeft Ecover ernaar om zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. De verpakkingen zijn herbruikbaar of kunnen in de afvalfase eenvoudig gerecycleerd worden.

De design bij de nieuwe verpakkingsmiddelen is grotendeels geïnspireerd door het enkele tijd geleden overgenomen Amerikaanse bedrijf Method. De Amerikanen hebben vooral oog voor het type lifestyleconsument dat Ecover in het verleden nog niet voldoende kon bereiken. De verpakkingen komen alvast van de tekentafel van Method.

Ecover wordt vandaag aangestuurd door ceo Philip Malmberg. Contrymanager voor Ecover Benelux is Rudy De Vis.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Onderneming
Gemeente

Meest gelezen in deze regio

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.