Rachid&C°

Etnomarketing is meer dan islammarketing

Donderdagavond 26 januari stelde Rachid Lamrabat zijn boek voor dat zopas is verschenen bij Pelckmans Pro: “Etnomarketing. Het vertrouwen van de nieuwe consument”.

Als etnomarketeer ligt Rachids expertise in het bereiken van de etnische consument. Hij wil marketeers aansporen om de moslimgemeenschap als volwaardige consumenten te benaderen en af te stappen van een op-blanke-Belgen-gerichte-marketing voor die nieuwe consumenten.

Jan Callebaut van WHY5Reserach die het voorwoord schreef, stelde tijdens de boekvoorstelling “Etnomarketing is misschien een modewoord, maar het is veeleer een blinde vlek in de meeste marketingstrategieën”.

“In 2016 had 1 op de 5 consumenten een migratieachtergrond. Deze evolutie is niet onbelangrijk en mag niet genegeerd worden. Vele bedrijven en organisaties realiseren zich nog niet welke opportuniteiten die nieuwe consumenten bieden. Het is een koopkrachtige doelgroep die niet onderschat mag worden. Alleen met vertrouwen kan je de moslimconsument bereiken”, zegt Rachid Lamrabat.

De auteur reikt bedrijfsleiders en marketeers handvatten aan om na te denken over het voortbestaan van hun bedrijf en hoe zich relevant maken voor de huidige maatschappij. Voor heel wat bedrijven kan het binden van die nieuwe consument één van de mogelijkheden zijn om hun bestaan te verzekeren.
In dit helder geschreven en gestructureerd boek maak je kennis met de leefwereld van de nieuwe consumenten, hoe je ze kunt bereiken en wat ze kunnen betekenen voor het bedrijfsleven.

Dat Rachid Lamrabat een marketeer ‘pur sang’ is, bewijst hij. Dit uitdagend boek is duidelijk een knipoog naar het Antwerps marktonderzoeks- en communicatiebureau dat hij leidt: Tiqah. In het Arabisch betekent dit ‘vertrouwen’, een waarde waar het in dit boek ook om draait.

Al staat er ‘etno’ in de titel, dit is een marketingboek en aan te raden vakliteratuur voor elke marketeer in onze multiculturele samenleving. Met die conclusie werd de avond van de boekvoorstelling beëindigd waaraan ook Mark Coenen en Peter Decuypere meewerkten.