Afbeelding1 Foto Belga

Europa Terminal moet na renovatie grotere schepen naar Antwerpen halen

ANTWERPEN - De Europa Terminal in de haven zal de komende negen jaar een grondige transformatie ondergaan. De omvangrijke renovatie moet ervoor zorgen dat de haven de nieuwste generatie schepen op een ecologische manier kan blijven ontvangen.

"De terminal van de toekomst dus", zegt Jurgen De Wachter, General Manager bij PSA Antwerp. PSA, de grootste containerbehandelaar in de haven van Antwerpen met hoofdkwartier in Singapore, zal de renovatie uitvoeren in samenwerking met met het havenbedrijf. De partners zullen een nieuwe kaaimuur bouwen van 1.200 meter lang.

"De vernieuwde terminal zal onze CO2-voetafdruk met meer dan de helft te verminderen, onder andere via windenergie en elektrificatie", legt De Wachter nog uit. "Het zal ook de veiligheid van onze mensen verbeteren en ons capaciteit geven voor megaschepen."

De vernieuwing kost het havenbedrijf zo'n 335 miljoen euro. PSA zelf investeert een half miljard euro. Dat moet resulteren in een efficiënte terminal, die tevens bijdraagt aan de transitie naar een klimaatneutrale haven.

"Als wereldhaven is het essentieel dat we blijven meespelen op het hoogste niveau en de grootste schepen kunnen ontvangen", legt Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges uit.

De werken zullen in drie fasen worden uitgevoerd. De diepgang van schepen die aan de 1.200 meter lange kaaimuur kunnen aanmeren, wordt vergroot van 13,5 meter naar 16 meter.

De Europa Terminal werd in 1990 officieel in gebruik genomen als eerste getijdecontainerterminal in Antwerpen. Naast de renovatie van de Europa Terminal werkt de haven zelf ook nog aan extra capaciteit, binnen het zogenaamde ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen).