Picture4 Bedrijfsleider Peter Van de Perck. Foto Robin Fasseur

Europese primeur: Ivens bouwt opslagtanks van tien verdiepingen hoog

LILLO - Op het terrein van constructiebedrijf Ivens aan de Tijsmanstunnel pronken zeven reusachtige opslagtanks. Ze wachten er op transport naar de haven van Rotterdam. Om ze naar de wachtende pontons te vervoeren wordt de Noorderlaan twee nachten op rij afgesloten voor alle verkeer.

In de nacht van maandag 20 op dinsdag 21 juni worden vier van de zeven superopslagtanks overgebracht van het bedrijfsterrein naar het Kanaaldok aan de overkant van de Noorderlaan. De daaropvolgende nacht volgen de drie andere opslagtanks. Op het einde van deze week vertrekt de vloot dan naar de eindbestemming Rubis Terminals in de haven van Rotterdam.

 

Tanks van dertig meter hoog. Foto Robin Fasseur

Voor familiebedrijf Ivens is dit een van de hoogtepunten in de 92-jarige geschiedenis van het bedrijf dat momenteel wordt geleid door Peter Van de Perck (45), kleinzoon van stichter Ward Ivens.

“We hebben al tanks staan in bijna vijftig landen in de wereld, maar het is de eerste keer dat we op ons terrein aan de Noorderlaan opslagtanks van dit formaat bouwen. Een troef en extra uithangbord voor Ivens en meteen ook een Europese primeur, want geen enkel bedrijf in dit continent heeft dit hen ooit voorgedaan. Bijna tien maanden werkten gemiddeld dertig arbeiders aan de gigantische opdracht. De zeven tanks wegen elk 150 ton, hebben een inhoud van 3.600 m³ en zijn dertig meter hoog. Je kan ze vergelijken met een appartementsgebouw van tien verdiepingen hoog”, legt Peter Van de Perck uit.

Transport

“Voor de technische en administratieve voorbereidingen hadden we ruim drie maanden nodig. Toelatingen aanvragen en diensten verwittigen, het vraagt inderdaad de nodige tijd. Zowel de spoorwegen, als de hulpdiensten, de havenautoriteiten en het Agentschap Wegen en Verkeer moeten op de hoogte worden gebracht. Doordat de Noorderlaan wordt afgesloten voor alle verkeer, wordt er tussen 21u en 6u een omleiding voorzien”, zegt de bedrijfsleider.

 

Speciaal transport is nodig. Foto Robin Fasseur

De giganten worden vervoerd naar het Kanaaldok. Dat betekent dat ze ongeveer 800 meter over de Noorderlaan worden getransporteerd. Dat vraagt veel precisie en het inschakelen van gespecialiseerd transport.

Peter Van de Perck: “De tanks worden op ons terrein geladen op speciale zwaartransporttrailers. Om dat te bewerkstelligen schakelen we een megarupskraan in met een hijsvermogen van liefst 1.000 ton. Die kraan arriveerde bij ons als een groot bouwpakket, het duurde enkele dagen om ze operationeel te krijgen.”

 

Superkraan wordt ingeschakeld. Foto Robin Fasseur

Eenmaal geladen vertrekt het speciale konvooi stapvoets richting Kanaaldok, waar een ponton klaarligt. Als finale stap verplaatst de Antwerpse vlotkraan Brabo de tanks naar het wachtende ponton, waarop ze worden vastgelast voor de stabiliteit. Op het einde van de week vertrekken de zeven tanks dan richting Rotterdam.

“De weersvoorspellingen zitten goed. Regen of kou spelen geen rol, maar de wind is de grootste vijand van zo’n transport. Wanneer een zomerstorm wordt voorspeld, wordt alles meteen afgelast. Gelukkig is dat voor de komende dagen niet het geval. Maar we blijven alert”, aldus nog Peter Van de Perck.