erik wood Erik Wood.

Eventonline bestaat 20 jaar: “De kracht van sociale media gaat nog groter en intenser worden”

Eventonline viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan. Wat begon als een klein initiatief in Wilrijk in 2005, is uitgegroeid tot een nationale speler met klanten in België, Nederland en zelfs een stukje Duitsland.

In 2005 stond het digitale landschap nog in de kinderschoenen. Sociale media waren nog niet het fenomeen dat ze nu zijn, maar Erik Wood zag de kansen voor digitale communicatie. Hij begon samen met zijn mede-vennoot Olivier Wauters met 20 klanten en legde daarmee de basis voor wat Eventonline zou worden: een online platform dat bedrijven en evenementen met elkaar verbindt.

“Het duurde langer dan ik dacht, maar ik voelde dat er een digitale revolutie aankwam”, zegt Erik. “De intrede van sociale media in 2010 was voor ons een kantelpunt. Het gaf ons de digitale kracht die we nodig hadden om te groeien.”

Vandaag de dag is Eventonline uitgegroeid tot een full-service communicatiebureau. Het bedrijf heeft zijn dienstenaanbod flink uitgebreid. In 2015 werd Erik eigenaar van MICE Magazine, wat de groei van Eventonline een enorme boost gaf. “Alle klanten die nog adverteerden in MICE zijn toen naar ons gekomen. In één maand tijd verdubbelden we onze omzet. Het was een keerpunt voor ons bedrijf.”

Micetros

Op 3 april 2025 viert Eventonline zijn 20-jarig bestaan met een groot jubileumevenement Micetros in Brussel. “Het idee is twee jaar geleden ontstaan toen ik voor het eerst naar de Kastaars keek. Ik wilde iets organiseren dat niet alleen over Eventonline ging, maar de hele marketingsector samenbrengt. Iedereen die een managementfunctie of een eigen bedrijf heeft, gaat zich geconnecteerd voelen met het verhaal dat we gaan brengen.”

“We gaan ook drie awards koppelen aan deze avond”, vult Erik aan. “We geven een digital content award weg voor de meest innovatieve social media post. Daarnaast maakt iemand kans op een achievment award. Hiervoor hoef je geen 80 jaar te zijn. Iedereen die iets betekend heeft in de sector, kan die winnen. De mooiste award is de (wo)man in back award. Dit is voor de mensen achter de schermen die onze evenementen altijd tot een goed einde brengen.”

Erik heeft twee jaar gewerkt aan de voorbereidingen. De organisatie van het evenement is in handen van KonseptS, een eventbureau onder leiding van Sophie Naze dat bekendstaat om zijn hoogwaardige producties. Intussen is het evenement volledig uitverkocht met meer dan 400 professionals uit de MICE sector.

Toekomst

Erik is vastbesloten om ook de komende jaren verder te investeren in digitale vernieuwing. “In de toekomst zal de kracht van sociale media alleen maar verder toenemen. Als je iets wilt verkopen, is sociale media essentieel”, zegt hij. Ook bij Eventonline staan er een aantal veranderingen op de agenda, zoals de vernieuwing van de websites van Eventonline, Venues Online en MICE Magazine.

Erik ziet de komende jaren een verschuiving in de manier van communiceren. “Sociale media, en met name platforms zoals Instagram Reels en TikTok, zullen een nog grotere rol gaan spelen in de marketingstrategie van bedrijven.” Erik zelf heeft al bewezen hoe krachtig sociale media kunnen zijn. “Ik heb 300 inschrijvingen binnengekregen voor Micetros via sociale media of mijn persoonlijke contacten. De kracht van sociale media gaat alleen nog maar groter en intenser worden.” Hij verwacht ook dat artificiële intelligentie en nieuwe digitale platformen de komende jaren een grotere rol gaan spelen.

Als er één boodschap is die Erik Wood meegeeft aan ondernemers die zich in de digitale wereld willen begeven, is het wel deze: “Blijf investeren in je online zichtbaarheid. Het is niet genoeg om een goed product te hebben. Je moet ervoor zorgen dat je gevonden wordt.”