Fernand Huts houdt (voorlopig) de boot af

Fernand Huts, topman van Katoen Natie, heeft vrijdag kort de havenbonden ontmoet in een 'verkennend' gesprek rond het conflict bij Logisport. Na het gesprek vroeg en kreeg Huts bedenktijd om zijn aanpak verder te bekijken. Een datum voor een vervolggesprek werd nog niet vastgelegd.

De bonden willen niet aan de vraag van Huts om de afbakening van het havengebied te wijzigen. Bij de poging van Huts om tot een preciezere definitie van logistieke arbeid te komen, werd door de bonden naar CEPA verwezen.

Fernand Huts zelf was voorzichtig positief over het feit dat Logisport niet alleen geviseerd wordt. De vakbonden geven aan ook eventuele 'onregelmatigheden' bij andere bedrijven aan o.a. de Scheldekaaien, het Eilandje en de Oude Leeuwenrui te willen bekijken. Huts denk ondermeer aan Deldo, de vestigingen van de transportbedrijven in de Antwerpse haven die hun containers met arbeiders behandelen die ressorteren onder PC vervoer en vooral BPost. Huts: "Onze belangrijkste concurrent in e-commerce is Bpost; zoals u weet heeft Bpost gronden gekocht in het gebied van de Wet Major. Bpost stelt geen enkele havenarbeider tewerk."

"Elk bedrijf heeft zijn eigenheden," stelde Joris Kerkhofs van het ACV. "We trachten alle bedrijven te bekijken. Het verschil is dat Logisport al drie keer in het ongelijk is gesteld door de sociale inspectie."

Huts zal nu overleggen met de top van Logisport, waarna opnieuw een gesprek met de bonden volgt.

Bij Logisport, de logistieke afdeling (o.a. orderpicking) van Katoen Natie in de Waaslandhaven, werken 820 mensen die volgens Huts niet onder de wet Major vallen. De vakbonden vechten dit aan en stellen dat zij het statuut van havenarbeider hebben. Het conflict leidde tot een staking en de dreiging van Huts om 211 miljoen aan investeringen terug te trekken.