Portima

Fintechspeler Portima neemt insurtech Harukey over

BRUSSEL, REET - De Belgische fintechspeler Portima, die digitale oplossingen biedt aan verzekeringsmakelaars en -maatschappijen, neemt 100% van de aandelen over van insurtech Harukey, die software ontwikkelt voor levensverzekeringen. De overname, die ingaat vanaf 1 oktober 2022, kadert in een transformatieprogramma van 21 miljoen euro om Portima's softwareoplossingen en netwerkproducten diepgaand te vernieuwen. Hiermee wil het bedrijf de positie van de onafhankelijke verzekeringsmakelaars verder versterken. “Dankzij deze krachtenbundeling krijgen verzekeringsmakelaars een totaalbeeld van hun klanten in één en dezelfde tool”, aldus Jan Peeters, CEO bij Portima.

Portima, toonaangevende Belgische fintech-speler en ontwikkelaar van het SaaS-platform Brio, neemt voor 100% de aandelen van insurtech Harukey over. Dat werd zopas officieel bekend gemaakt na de ondertekening. De overname zal ingang vinden vanaf 1 oktober 2022.

Awardwinnende software

Harukey is het insurtechbedrijf achter e-GOR, een awardwinnende software voor distributie en beheer van levensverzekeringen. Via dashboards geeft deze software inzicht in belangrijke thema’s zoals vermogensopbouw, pensioen, arbeidsongeschiktheid en overlijden. Al 10 jaar geleden werd e-GOR door zijn oprichters Maarten Dom en Gert Van Meerbergen als allereerste ‘insurtech’ gelanceerd op de Belgische levensverzekeringsmarkt. Onder leiding van zijn huidige CEO Joeri De Greef bedient de software vandaag meer dan 100 makelaars, 3.000 accountants en 24.000 eindklanten.

“De acquisitie van Harukey is onze eerste overname in bijna 20 jaar tijd”, zegt Jan Peeters, CEO bij Portima. “We hebben lange tijd ingezet op organische groei en de inhouse ontwikkeling van oplossingen, maar merken dat de noden van de verzekeringsmakelaars de laatste jaren veranderd zijn. Door in te zetten op co-creatie met externe partners, willen we onze wendbaarheid vergroten, anticiperen op de noden van onze klanten en integraties zoeken die voor hen meerwaarde bieden.”