Flexitanks verhogen transportcapaciteit containers met 35%

flexitank

Het Amerikaans leger werkte als eerste met zogenaamde flexitanks. Het gaat erom 20 voet containers om te bouwen tot bulkcontainers waardoor het laadvermogen tot 35% kan stijgen. Roger De Keulenaer van Flexitank Europe uit Deurne pikte daarop in en zette zo'n 20 jaar geleden zijn eigen bedrijf op.

Zeker in crisistijden kan een concept als flexitanks voor veel transportondernemingen een opsteker bieden. "Wanneer je met hetzelfde transport tot 35% meer kunt vervoeren kun je als bedrijf meteen ook je rentabiliteit flink verbeteren" zegt Roger De Keulenaer. De bedrijsleiders was jarenlang actief in de maritieme sector vooraleer hij zelf de hand aan de ploeg sloeg.

Flexicontainers vormen een mooi alternatief voor vaten, IBC's en ISO-tankcontainers. Het gaat erom dat binnen een standaard container een beschermende laag in karton opengevouwen wordt. Die omvat dan een elastische polyethyleenfolie en een robuuste buitenlaag uit geweven polypropyleen. "Onze flexitanks zijn in dit opzicht uitermate geschikt voor het vervoer van voedingsmiddelen en de meeste onschadelijke chemicaliën. Speciale voorzieningen vrijwaren bovendien de kwaliteit van kostbare voeding of goederen die lucht- of watergevoelig zijn."

De flexitanks van Flexitank Europe voldoen bovendien aan de vereisten van de COA, de Containers Owners Association en rederijen beschouwen ze als veilige transportmiddelen voor vloeistoffen. De plaatsing is zo makkelijk dat de klanten ze desnoods zelf kunnen installeren. "Wij bieden oplossingen aan voor het bulktransport van stoffen zoals suiker, bloem, koffie, rijst, graan of melkpoeder."

"Wij hebben onderhand al een heel aantal belangrijke referenties bijeengekregen", zegt Roger De Keulenaer nog. "Zo AFL, Brenntag, EMPS, Scaldis Ruien, Manuport Logistics, Sotramar & De Keyser, Sparta Logistitx, FTL, Houweling, Filling Industries enz."