Gemengde ladingen inzet tot disputen bij transporteurs

vil

Gemengde ladingen geven bij transportbedrijven vaak aanleiding tot disputen. Het gaat dan om beschadiging van de goederen of de kostenefficiëncy van het transport bv. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in Berchem heeft in samenwerking met 12 Vlaamse transportbedrijven een project opgezet dat de ladingzekering bij multistops moet in kaart brengen.

Binnen dit project werkt het VIL volgens communicatieverantwoordelijke Anke D'Halleweyn samen met de KU Leuven/KaHo. Een van de uitgangspunten: bij een controle op de Brusselse Ring in oktober vorig jaar werden bij 194 gecontroleerde vrachtwagens bij de helft inbreuken op ladingzekering vastgesteld.

Alle transporteurs en verladers kunnen erover meespreken heet het bij het VIL: spanriemen zorgen vaak voor beschadigde goederen en andere hulpmiddelen blijken in de praktijk niet altijd toepasbaar of veel te duur. Daar waar het reeds een uitdaging is voor vracht die bestaat uit volle homogene pallets bestemd voor één afleveradres, is er nauwelijks iets bekend over de beveiliging van gemengde ladingen op multi-stop trajecten. En dan is er nog de problematiek van de ongelijke asbelasting eens het voertuig enkele stopplaatsen heeft aangedaan. Er is bijgevolg dringend nood aan bijkomend en praktijkgericht onderzoek.

Het project start met quickscans bij de deelnemende bedrijven, onderzoekt vervolgens via labotesten de dynamische krachten die ontstaan vanuit gemengde palletladingen, om zo te komen tot een algoritme voor een optimaal laadpatroon. De theorie wordt ten slotte in de praktijk getest met een beladen vrachtwagen op een testcircuit.

Het uiteindelijk doel is het opstellen van een algoritme om vrachtwagens die meerdere leveradressen aandoen correct te laden. Het algoritme, dat vertrekt vanuit de te vervoeren pallets en hun afmetingen en gewicht, berekent het optimum tussen de losvolgorde van de goederen (routebepaling), de ladingzekering, de maximale asbelasting en de operationele toepasbaarheid en kostenefficiëntie.

Twaalf bedrijven, een mix van kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners, springen mee op de kar: Bekaert, Bpost, Coca-Cola, Colruyt, DHL Express, Ideal Stelrad Group, Kuehne+Nagel, Speed-Colli, Trans Europe Express, Transport Van de Poel, Van Marcke Logistics en Wim Bosman.

De resultaten worden voorgesteld in het najaar van 2015.