AntwerpManagementSchool

Gevestigde bedrijven en start-ups vinden elkaar steeds vaker

ANTWERPEN – De interesse om een samenwerking op te zetten tussen een gevestigd bedrijf en een start-up groeit. Dat blijkt uit de allereerste Belgische Corporate Venturing Barometer die Antwerp Management School samen met PwC heeft opgesteld. 600 Belgische multinationals, kmo’s, familiebedrijven, start-ups en scale-ups werkten mee aan het onderzoek.

1 op 5 gevestigde bedrijven werkte de afgelopen 3 jaar reeds samen met een start-up. Voor 2019 gaat het over 1 op de 4. Op langere termijn (binnen 2 tot 5 jaar) overweegt zelfs 1 op 3 gevestigde bedrijven een samenwerking op te zetten met een jonge start-up.

Andries Reymer, business design & innovation coach Antwerp Management School: “Mooi om zien is dat zowel KMO’s als familiebedrijven hun achterstand in het opzetten van dergelijke samenwerkingen aan het goed maken zijn ten opzichte van grote multinationals, die daar reeds langer mee bezig zijn.”

Nieuwe vormen van samenwerking

Bij corporate venturing neemt een gevestigd bedrijf traditioneel gezien een participatie in het aandelenkapitaal van een start-up, maar steeds meer gaat het ook om het aankopen van producten en diensten van start-ups, het ontwikkelen van een project samen met een start-up, tot het verschaffen van toegang tot bedrijfsfaciliteiten aan de start-up.

“Gevestigde bedrijven willen zo nieuwe producten en markten exploreren, terwijl start-ups via zulke samenwerkingen meer toegang tot de markt verkrijgen.”

Obstakels

Al is het opzetten van zo’n samenwerking niet zo evident. “Gevestigde bedrijven vinden niet vaak de juiste start-ups of kunnen de samenwerking moeilijk inpassen in hun operationele activiteiten. Start-ups botsen dan weer sterk op de verschillende manier van besluitvorming tussen hun bedrijf en de gevestigde onderneming.”