Gimat brengt Ghanees fruit in de supermarkt

ananas

Vanuit Aartselaar worden grote hoeveelheden ananassen, papaya's, passievruchten, mango's zowel als spinazie, boontjes en chili's uit Ghana over heel Europa verdeeld. Theo Bemelmans heeft met zijn onderneming Gimat een stevige voet aan wal in het Afrikaanse land. "Ghana is het derde rijkste land van Afrika," zegt hij. "Wie daar oog voor heeft kan er goede zaken doen."

Gimat heette tot voor kort Air Ghana Europe. Samen met zijn collega, Manfred Skowronek richtte Theo Bemelmans de onderneming zo'n 25 jaar geleden op om transporten te organiseren naar Ghana. "Wij kwamen alle twee uit de maritieme sector in Antwerpen, hadden wel wat ervaring met containers en zouden maritieme lijnen uittekenen naar de hoofdstad Akra. Tot we ter plaatse vaststelden dat luchtvaart een veel interessanter gegeven was om fruit en groenten naar Europa over te brengen."

Air Ghana Europe werd commercieel een sterk verhaal. "Wij werkten samen met de cargomaatschappij Air Ghana en tekenden er vanuit ons kantoor in Aartselaar de logistieke lijnen in Europa voor uit. Op die manier organiseerden we grote transporten aan groenten en fruit." Air Ghana Europe realiseerde verleden jaar een omzet van liefst 27 miljoen euro. "Wij bevoorraden vooral groothandels en supermarktketens met groenten en fruit. Wij doen evenwel enkel het logistieke gebeuren, volgen de transporten op en zien dat alles terecht komt."

Verleden jaar werd Air Ghana Europe omgedoopt tot Gimat. In de versnelde informatisering van de handel met e-mail, i-pad en computers worden de activiteiten in Aartselaar voor een stuk overgebracht naar Akra. "Internetbankieren is vandaag ook in Afrika geen probleem meer. We bouwen hier daarom voorzichtig af. Air Ghana Europe is in dit opzicht een consultancybedrijf geworden."

Gimat opereert ondertussen wél nog vanuit het bedrijvencentrum aan de Antwerpsesteenweg in Aartselaar.

De perspectieven voor Gimat? "Ghana is een vooruitstrevend land, het derde rijkste land van Afrika. Het heeft olie, goud en water. Of alles om snel industrieel door te groeien." Theo Bemelmans vliegt geregeld naar Akra. Met British Airways, vanuit Londen. SN Brussels heeft de recent opgestarte verbinding met Akra al na drie maanden opgegeven.