Een totale goederenoverslag van 67,7 miljoen ton, dat wil zeggen vier procent minder dan in het eerste kwartaal van 2024. De terugval is voornamelijk toe te schrijven aan een sterke afname in de bulktrafieken – goederen die los en dus niet verpakt worden vervoerd.
Wereldwijd klom de Port of Antwerp-Bruges recentelijk van de vijftiende naar de veertiende plaats in de ranking van grootste containerhavens. Een grote opsteker gezien de vele herstructureringen binnen de internationale containerallianties, is dus dat de containertrafiek in de haven wel nog groeit. Die trafiek steeg met 4,6 procent ten opzichte van begin 2024. Of dat kan blijven duren, is moeilijk te voorspellen.
“Met de Verenigde Staten als tweede grootste handelspartner, kijken we met verhoogde waakzaamheid naar de komende maanden, waarin de gevolgen van het gewijzigde handelsklimaat zich scherper kunnen aftekenen”, aldus de haven. “De overgang naar de nieuwe allianties, stakingen en congestie in andere havens leidden wel tot langere verblijftijden van containers en dus een hogere druk op de terminalcapaciteit.”