GOMFoto

“GOM laat organisaties stralen met uitblinkende medewerkers”

GOM, het schoonmaakbedrijf binnen Facilicom Group Belgium, slaat een nieuwe weg in. Dat doet het Antwerpse bedrijf met de slagzin GOM. Laat uw organisatie stralen. “Die slogan vormt meteen ook ons verfijnde doel”, vertelt Patricia Ghering, CEO ad interim van Facilicom Group Belgium. “Naast het schoonmaken van de werkomgeving, ijveren we ervoor om onze klanten en de klanten van onze klanten te laten stralen. Daarnaast investeren we ook in onze medewerkers. Door hen gericht op te leiden, kunnen zij in elk bedrijf uitblinken.”

Inspelen op bedrijfscultuur

De medewerkers van GOM zijn aanwezig op tal van plaatsen. Dat gaat van vliegvelden en stations, ziekenhuizen en zorginstellingen tot recreatieparken, winkels en gemeentehuizen. De uiteenlopende noden van klanten vormen daarbij een constante. “We hebben klanten die willen dat er snel en efficiënt wordt schoongemaakt, terwijl bij sommige bedrijfsprocessen een zeer grondige schoonmaak dan weer essentieel is. Denk maar aan ziekenhuizen of voedingsbedrijven”, verduidelijkt Patricia Ghering.

De schoonmaak heeft in grote mate ook een rechtstreekse invloed op het bedrijfsresultaat. “Voor high-end boetieks is oog voor kleine details noodzakelijk, net omdat die extra aandacht van belang is voor de beleving in de zaak. Maar ook vijfsterrenhotels vragen bijvoorbeeld schoonmaakpersoneel dat zeer nauwkeurig te werk gaat zodat ze hun gasten in een proper gebouw kunnen ontvangen.” Op elke wens, hoe verschillend die ook is, speelt GOM naadloos in.

GOM heeft de voorbije jaren goed geluisterd naar de wensen van klanten, en wil dat blijven doen, van de medewerkers op de werkvloer, tot de managers en directieleden in het hoofdkantoor. “We verdiepen ons in de bedrijfscultuur van opdrachtgevers, maken hun missie en bevlogenheid tot de onze, en denken vanuit de behoeften van hun medewerkers, gasten, bezoekers, patiënten of studenten.”

3.500 protagonisten

“Onze medewerkers zijn in die optiek niet langer onzichtbaar”, meent Patricia Ghering. Schoonmaken werd heel lang beschouwd als iets wat hoort te gebeuren. Wanneer iets niet of niet goed wordt gedaan, is het pas merkbaar voor het oog. “Maar daar willen we van af. Onze medewerkers zijn de hoofdrolspelers in de dienstverlening die we bieden. Zij mogen en moeten gezien worden, want zij dragen bij tot een schone, prettige en aangename werkomgeving.”

En in die protagonisten wordt dan ook graag geïnvesteerd, in alle 3.500. Dat gebeurt aan de hand van nieuwe technologieën, maar ook via opleidingsprogramma’s. Naast het beheersen van schoonmaakvaardigheden is het ook belangrijk expertise te hebben in hostmanship en hospitality. “We bieden programma’s aan die onze medewerkers helpen om in de wereld van de klant te kunnen stappen. Het gebruik van online opleidingstools en virtual realitybrillen helpt daar bij.”