Groep Michel haalt 200.000 ton oud papier op

oud+papier

Oud papier moeten we veeleer als een grondstof zien dan als een afvalproduct. De firma Oud Papier Jozef Michel uit Kalmthout draagt die filosofie al vele jaren uit en heeft er ook zijn marktpositie mee versterkt. De onderneming is ongetwijfeld een van de onbedreigde marktleiders in de sector.

Oud materiaal verzamelen, sorteren, verwerken en weer doorverkopen is de levenskracht van de familie Michel. Overgrootvader Michel kocht destijds beenderen op bij de slagers en maakte er knoppen uit voor de kleermakers. Grootvader Leopold schakelde van zijn kant over op het oud ijzer en zoon Jozef stapte in het papier. De vierde generatie met Philippe werkt nu ook in de datavernietiging en in de ontmanteling van digitale dragers.

Met zowat 200.000 ton verwerkt papier op jaarbasis is Oud Papier Jozef Michel effectief nog altijd de kern van de Groep Michel. De familiale holding boven de papieractiviteiten in Kalmhout en Asse (firma Van Hoeck), de Datavernieting Michel en het metaalconstructiebedrijf Jaspers tekent voor een globale omzet van 30 miljoen euro. "80% daarvan wordt effectief nog gedragen door onze activiteiten in oud papier", zegt Robert Michel. "Wij halen zo'n 1000 ton per dag op. We beschikken daartoe over een vloot van 30 rode vrachtwagens die het hele land afrijden."

De papierprijzen zijn vandaag niet erg lucratief? "Klopt. Maar je moet die prijzen zien evolueren binnen de totale grondstoffenhandel. Er zitten vandaag effectief grote schommelingen op. Vandaag brengt oud papier tot 20% minder op dan tot voor kort. De evolutie van de papierprijs is voor ons hoe dan ook heel erg belangrijk. Als we 1 euro meer kunnen verdienen per ton oud papier betekent 1 euro op 200.000 ton voor ons echt wel veel geld."

Waar het papier na verwerking naartoe gaat? "Voornamelijk naar papierverwerkende bedrijven in het buitenland. 20% daarvan gaat zelfs naar China. Onze twee Belgische fabrieken, VPK in Oudegem en Stora-Enso in Langerbrugge tekenen voor de rest."

Robert Michel maakt zich ondertussen niet biezonder veel zorgen om de crisis. "Iedereen is daar effectief over bezig. De mensen zeuren. Ook wij hebben het vandaag niet makkelijk maar kijk eens, de Tour win je ook maar in de bergen. Je moet als ondernemer eens kunnen doorbijten en reageren op toestanden." Handicaps onderkent Robert Michel vandaag vooral in de fileproblematiek. Zijn vrachtwagens slikken nogal wat diesel. "Wanneer een truck bij ons vertrekt ui Kalmthout en in normaal verkeer doorheen de Kennedy kan verbruikt hij 28 liter diesel. Staat hij in de file en moet hij telkens opnieuw die 40 ton papier op gang trekken verbruikt hij liefst 60 liter diesel. Tel uit die meerkost."

En nog: het aanbod aan papier staat effectief onder druk. De grafische sector is doorgaans een belangrijke leverancier. Maar precies in die sector gaat het bar slecht. De kranten zijn in vergelijking met vroeger ook nog eens veel kleiner geworden. En zelfs de distributiebedrijven brengen minder oud karton en verpakkingsmateriaal aan. "Er zijn zelfs minder boeken. Hoor ik tot mijn verbazing dat een aantal scholen in september zelfs gedeeltelijk op i-pad gaan? Geen boeken meer dus voor de lessen aardrijkskunde bv."

Een van die alternatieven bij de verwerking van oud papier vond het bedrijf in de ophaling en de vernietiging van strategische data. "Onze klanten kiezen er niet langer voor om die belangrijke data als papier op de stoep te zetten maar ze systematisch te laten vernietigen. Wij komen nu bij hen langs, steken de strategische data in een bestelwagen of een vrachtwagen en sluiten die meteen ook hermetisch af met een rolluk. De data worden nog dezelfde dag vernietigd tot papiersnippers. De klant krijgt daarbij een attest. Wie zich daarmee nog niet 100% veilig voelt kan de concrete vernietiging van zijn gegevens in real time volgen via onze website."

Datavernietiging is ten aanzien van de papierophaling nog relatief klein: 70 tot 80 ton ten aanzien van 1000 ton. "Maar de groeicijfers voor datavernietiging zijn dan wel sterker dan die van de papierbusiness."