De Belgische en de Nederlandse haven zijn bij de grootste van Europa en zijn concurrenten van elkaar. Dat blijft zo, benadrukt Vandermeiren. Van fusieplannen is dus geen sprake, maar de directies van beide havens hebben afgesproken om de mogelijkheden om dieper samen te werken, te bekijken.

In de komende jaren zal bijvoorbeeld nieuwe infrastructuur nodig zijn om groene energie te transporteren naar het hart van de Europese chemie-industrie in de driehoek tussen Antwerpen, Rotterdam en Duisburg. Het kan dan sneller, eenvoudiger en goedkoper zijn om daar samen aan te werken, luidt de redenering. Vandermeiren verwacht dat de Europese en andere overheden dat zullen aanmoedigen.
Ook over samenwerking rond digitale platformen willen de havens praten, net als over een “groene corridor” tussen Rotterdam en Antwerpen. Daarmee doelt de Vandermeiren op infrastructuur voor binnenvaartschepen die varen op batterijen. “Er zijn al schepen met batterijpacks, maar die moeten herladen of van pack wisselen. Die mogelijkheden moeten over de hele corridor beschikbaar zijn. We kunnen afspreken om die transportmodus te vergroenen. Het zou onmiddellijk een positief effect hebben op de weg.”