In het Memorandum of Understanding (MoU), dat werd ondertekend op de Energiedag tijdens de COP26-top in Glasgow, geven de verschillende partijen blijk van hun belangstelling om samen te werken aan de belangrijke strategische kwestie van het opzetten van een corridor tussen hun landen voor het vervoer van groene waterstof of derivaten, geproduceerd in Chili en ontvangen in de Belgische havens, voor verdere distributie om aan de verwachte vraag in Europa te voldoen.
Port of Antwerp, Europa’s grootste haven qua omvang en geïntegreerde chemische clusteractiviteiten, en Port of Zeebrugge, de belangrijkste LNG-hub en offshore-windenergiecentrale van België, spelen een belangrijke rol als fossiele-energiehubs voor West-Europa. Zij ontvangen, stockeren en verzenden belangrijke hoeveelheden energie naar afnemers van elektriciteit, warmte, chemie en vervoer. Port of Antwerp en Port of Zeebrugge willen deel uitmaken van de Belgische en Europese klimaatoplossing door op te treden als ‘early mover’-hubs voor hernieuwbare energie, gebruikmakend van hun infrastructuur, knowhow en netwerk om belangrijke volumes waterstof in te voeren en te ontplooien in het Europese hinterland.
Beide havens zijn ervan overtuigd dat het toekomstige West-Europese energiesysteem zich zal moeten toespitsen op binnenlandse wind- en zonne-energie, alsook op geïmporteerde hoeveelheden hernieuwbare waterstof. Zij zijn van mening dat waterstofdragers de geschikte energievorm zullen zijn om de overgang mogelijk te maken in sectoren zoals de zeescheepvaart, de chemie en de brandstof- en stoomproductie. Vandaar hun rol als hoofdrolspeler in de Hydrogen Import Coalition, die tot doel heeft publieke en industriële partners samen te brengen om alle systeeminzichten te verwerven die nodig zijn om de juiste acties te ondernemen.
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp: “Als we terugblikken op de impact van COP26, hoop ik van harte dat we de conferentie dan “de klimaatactietop” zullen noemen. De top waar beloftes werden gemaakt en nagekomen. Dat is de enige manier waarop we deze uitdaging kunnen aangaan, door te zeggen wat we doen en te doen wat we zeggen. Bij Port of Antwerp zullen we onze ambities blijven doordrukken om onze volledige vloot milieuvriendelijk te maken en ons verder te ontwikkelen als een multifuelhaven, die de alternatieve brandstoffen aanbiedt die duurzame scheepvaart vereist.”
Port of Antwerp, Port of Zeebrugge en het ministerie van Chili zullen op regelmatige basis samenwerken om kennis, ervaringen en andere informatie uit te wisselen om de samenwerkingsmogelijkheden verder te verkennen. Dat laatste is bijzonder belangrijk om de uitdagingen in de aanloop naar de effectieve opstart van de groene productie in Chili, de opzet van de logistieke keten tussen onze continenten en de logistiek in de Vlaamse zeehavens en hun hinterland aan te gaan.
Havenschepen Annick De Ridder: “De havens spelen samen met de industrie een belangrijke rol om oplossingen te vinden voor ons klimaat. Net daarom is het akkoord tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge en het land Chili een belangrijke mijlpaal in de strijd tegen de klimaatverandering waarbij duurzame energiestromen toegankelijker worden gemaakt in Europa. We zijn als Antwerpse haven dan ook verheugd met dit akkoord en verankeren verder onze positie als duurzame energiehub in Europa.“