Heavy en Gosselin Group in joint venture

heavyDe Gosselin Group en de Heavy Group hebben hun krachten gebundeld in een joint venture die zal opereren onder de naam “Heavy GCT NV.” Door deze samenwerking zetten de twee Antwerpse vervoerfirma’s een eerste stap in een operationele samenwerking vanuit de containerterminal van de Gosselin Group naast het Albertkanaal in Deurne.

Antwerpen kan in de deal nog maar eens zijn internationale functie als logistieke draaischijf bevestigen. Heavy wil in de samenwerking met de Gosselin Group in eerste instantie de overslag van zijn drie Japanse klanten onderbrengen. Het gaat om drie producenten van C&C-machines uit de buurt van de Japanse stad Nagoya die in de haven van Antwerpen zullen overgeslagen worden en daarna vanuit de magazijnen van de joint venture over heel Europa verdeeld zullen worden. Op termijn is daartoe zeker 30.000 vierkante meter aan opslagruimte nodig.

“Wij zijn blij met de oprichting van deze joint venture met Heavy”, zegt Marc Smet van Gosselin. “Dit is een volgende belangrijke stap voor de Gosselin Group om onze containerterminal waar we nu op jaarbasis circa 35.000 containers (55.000 TEU) behandelen verder uit te bouwen. Niet alleen de investering in een nieuwe ‘heavy duty”-kraan maar ook de flexibiliteit en de prijs die wij kunnen aanbieden waren voor Heavy belangrijke argumenten in het kader van een verregaande samenwerking.”

Marc Rombouts, de managing directeor van de Heavy Group: “Wij zijn trots op onze samenwerking met de Gosselin Group. Het is de bedoeling om gefaseerd alle logistieke activiteiten voor onze Japanse klanten onder te brengen op de terreinen van de Gosselin Group in Deurne, te beginnen met een eerste fase in mei 2014 waarbij we 5.000m² van de nieuwe Gosselin-magazijnen op de site van het voormalige Crown Cork in gebruik gaan nemen.” In de loop van 2014 komt er dan nog de ingebruikname bij van de nieuwe magazijnen die opgetrokken worden in de Belcrownlaan te Deurne.

Heavy is als transportbedrijf van uitzonderlijk grote cargo opgezet in 1983 en is onder Marc Rombouts uitgegroeid tot een onderneming met vandaag zo’n 75 personeelsleden. De samenwerking met de Gosselin Group is zeker niet toevallig. In een tweede fase van de joint venture is het de bedoeling dat een en ander op termijn ook zal leiden tot een vergevorderde samenwerking op het gebied van projectgebonden expeditie-activiteiten. Marc Rombouts vizeert daarbij vooral projecten in Oost-Europa waar de Gosselin Group vandaag al een stevige voet aan wal heeft.

Gosselin

Met pakweg 500 personeelsleden wereldwijd en 48 kantoren in liefst 32 verschillende landen is de Gosselin Group uitgegroeid tot een vaste waarde in het Antwerpse bedrijfsleven. De Gosselin Group is nog nauwelijks vergelijkbaar met de kleine verhuisfirma die Lambert Vivet in 1930 oprichtte in Deurne. De enige vrachtwagen van de firma stond lange tijd gewoon geparkeerd voor zijn huis in de Ten Eekhovelei. Vandaag gaat het even moeizaam maar gedelegeerd bestuurder Marc Smet maakt zich sterk dat “inventief werken op termijn toch nog meer volume kan realiseren.”

Lambert Vivet heeft zijn kleine verhuisfirma in al die jaren stelselmatig uitgebouwd. Op een bepaald moment nam hij zijn neef Dolf Gosselin mee op in het bedrijf dat later omgedoopt werd tot Vivet-Gosselin. De vrachtauto’s van de groep behoorden al die jaren tot het vaste decor in de metropool.

Met het aantreden in 1976 van de huidige topman, Marc Smet kwam alles in een heuse stroomversnelling terecht. Vivet-Gosselin was ondertussen al met zijn negen verhuiswagens overgebracht naar een industrieterrein. De firma deed het uitstekend. Grote contracten met de Nato, SHAPE en de Amerikaanse ambassade hadden de cijfers van het bedrijf stevig onderbouwd. De grote kracht van Vivet-Gosselin lag in het feit dat de onderneming niet enkel de verpakking van de goederen op zich nam maar ook de expeditie in de haven, het klaarmaken van de documenten en het overladen in containers.

De internationale doorbraak kwam er echter in 1983 toen een nieuwe firma opgericht werd die als Gosselin World Wide Moving opdrachten over nagenoeg heel Europa ging uitvoeren. Later zelfs in de Kaukasus en in Centraal-Azië. “We zijn evenwel bewust geen wereldspeler geworden”, zegt Marc Smet. “In onze sector is het belangrijk om met concullega’s opdrachten te kunnen uitwisselen. Als we een verhuis doen van Belgiê naar Amerika werken wij daartoe samen met Amerikaanse bedrijven. Wij geven business aan hen en zij geven business aan ons. Wanneer wij een eigen vestiging in Amerika zouden runnen zouden zij dat als concurrentie zien. Wij zouden dan van hen geen opdrachten meer krijgen.”

Vandaag is de Gosselin Group een holding met meer dan 20 werkmaatschappijen. De groep is ondertussen ook actief in luchtvracht, zee- en baantransport, runt een eigen containerterminal op het Albertkanaal, verzorgt douaneformaliteiten, warehousing en distributie in de Benelux en zet met Pasec goederen vast in containers of aan boord van zeeschepen voornamelijk in de haven van Antwerpen. De firma zorgt ook voor eigen dienstverlening op het vlak van oa. ICT en HR.

De Gosselin Group werft ondertussen nog altijd bijkomend personeel aan. Vooral vrachtwagenchauffeurs met de nodige rijbewijzen mogen zich nog altijd aanmelden.

De Gosselin Group nam verleden jaar ook nog eens de opslagfaciliteiten van het gesloten kroonkurkenbedrijf Crown Cork in Deurne over.
<

Lees ook

  • BV
    31/10/2024
    Alex Stulens
    Riemst
  • BV
    31/10/2024
    Ddt
    Tongeren
  • BV
    31/10/2024
    Aero Truck Gse
    Kortenberg