Herfurth Logistics verwelkomde twee Chinese panda's

panda

De aandacht ging uiteraard helemaal naar Haohao en Xinghui, de twee Chinese reuzenpanda's. De mannen achter de schermen kwamen veel minder in beeld. Onder hen ook het speciale team van het Antwerpse logistiek bedrijf, de Herfurth Group dat de twee toeristen tijdens het weekeind opving bij hun aankomst op de luchthaven van Zaventem. Pierre Daelemans, de air freight manager had zijn eigen wagen trouwens volgestouwd met frisse bamboo om te vermijden dat de twee honger zouden lijden op weg naar hun nieuwe verblijf bij Pairi Daiza.

Herfurth Logistics is al verscheidene jaren een vaste partner voor het dierenpark Pairi Daiza in Limelette. Het bedrijf vervoerde al geregeld zogenaamde niveau 2-dieren waarvoor uiteraard speciale transportcondities moeten nageleefd worden", zegt managing directeur Olivier d'Hoop. In dit opzicht werkte de Herfurth Group in opdracht van transporteur DHL ook de administratieve formaliteiten voor de panda's uit met oa. de douane en het Federaal agenschap voor de veiligheid van de voedselketen. Dit was het werk van het gespecialiseerde team van Herfurth op de luchthaven van Zaventem.

De groeikracht van de Herfurth Group ligt in de diversiteit die de onderneming in de afgelopen jaren opgebouwd heeft. "Ook wij onderkennen best de gevolgen van de crisis in de havens," zei managing director Olivier d'Hoop onlangs "maar door het feit dat wij ons in de hele breedte van de havengebonden activiteiten versterkt hebben kunnen wij redelijk goed standhouden."

De Herfurth Group controleert met oa. Herfurth & Co, John P. Best, Best and Osterrieth enkele van de weinige onafhankelijke scheepsagenturen die in Antwerpen actief zijn. Het familiebedrijf uit 1899 (!) is ondertussen aan zijn zevende generatie toe en doet het alles bijeen uitstekend. Olivier d'Hoop leidt de groep  samen met zijn collega Vincent Maldague.

Ondertussen is het wél alle dagen hard vechten. De scheepvaart is een hard omstreden slagveld geworden. De internationale economie slabakt waardoor het vrachtaanbod daalt. Bovendien worden de schepen steeds groter. Alleen hebben ze onvoldoende grote ladingen. De prijzenslag is dan ook moordend.

Ook scheepsagenturen dragen daar de gevolgen van. De rederijen proberen hun klanten onder druk te zetten om lagere prijzen af te dwingen.  "Wij hebben als scheepsagent in de afgelopen jaren steevast geprobeerd om de logistieke keten waarin wij zaten te verlengen. Door een ruimer dienstenpakket aan te bieden. Op die manier zijn onze activiteiten als scheepsagentuur langzaam verweven geraakt met die van een expeditiebedrijf.  Onze klanten kunnen daardoor een beroep doen op een one stop shop dienstverlening. Wij begeleiden hen doorheen het hele logistieke gebeuren."

Het gaat in dit opzicht vooral om de douane-activiteiten.  De Herfurth Group assisteert de klanten bij de elektronische vrijgave van de goederen, garandeert een persoonlijke assistentie bij fysische verificaties, licenties, veterinaire en fytosanitaire keuringen, tijdelijke opslagregelingen, uitklaringen, consultancy bij regelgeving enz. Daar zit een groot stuk van de toegevoede waarde in die Herfurth vandaag realiseert.

"Ik mag stellen dat wij in onze activiteiten als scheepsagentuur en als expeditie-onderneming tot 75% van onze toegevoegde waarde realiseren. De overige 25% komt uit een aantal interessante niche-activiteiten waarin we de laatste jaren sterk geïnvesteerd hebben. Zo het wegvervoer met onze bedrijven Handico Trucking in Lanaken en Macotruck in Zeebrugge. Onze activiteiten als depot en repairatelier in Handico Terminal op de Luithagen en sinds twee jaar ook op Linkeroever. Onze opslagfaciliteiten bij Herfurt Warehousing in Antwerpen, Brucargo en Luik , ons reisbureau Herfurth Travel enz."

De groep tekende in 2012  voor een toegevoegde waarde van pakweg 80 miljoen euro. De onderneming stelt ca 500 mensen tewerk. "Wij werken daarbij vanuit 16 vestigingen in 7 landen. Daaronder ook Frankrijk, Nederland, Duitsland, Luxemburg, Turkije en Taiwan."