Nieuws Het verhaal van online schoenenmerk Sjosuur

Het verhaal van online schoenenmerk Sjosuur

Het verhaal van online schoenenmerk Sjosuur

Sjosuur is de start-up van Laurence Verhaert, zowel marketing consultant als schoenenontwerper. Zij opende in volle lockdown haar online schoenenwinkel. Hierin komen haar eigen ontworpen schoenen. Daarnaast biedt ze opkomende Europese ontwerpers en ambachtslui de kans om hun creaties aan te bieden. “Ons business model draait helemaal rond online.”

Hoe het begon

Een geweldige shoe addict is Laurence Verhaert naar eigen zeggen niet. “Maar ik ben altijd wel heel geïnteresseerd geweest in design. Het is ook daarom dat ik een opleiding rond shoe design heb gevolgd bij het SASK (stedelijke academie voor schone kunsten) in Sint-Niklaas”, vertelt ze. Zo ontstond het idee voor Sjosuur, een online schoenwinkel waar, zo benadrukt Laurence, creativiteit en de erkenning voor het lokale ambacht centraal staan.

“Wanneer we schoenen kopen staan we vaak weinig stil bij wie de schoen ontworpen en gemaakt heeft, de herkomst is vaak zoek”, stelt ze. “Ik wil met Sjosuur de drager, de ontwerper en de ambachtslui dichter bij mekaar brengen. Daarom ga ik in zee met opkomende en minder bekende ontwerpers.” Haar doelgroep zijn mensen die van schoenen houden, maar bovenal opteren voor duurzaamheid en geïnteresseerd zijn in het lokale en ambachtelijke aspect.

Waarom een online shop?

De aanpak van Sjosuur is anders dan wat je in de winkel vindt, waar ze zich vaak eerder richten op massaproductie in landen als China. “Wij ontwerpen en produceren zoveel mogelijk lokaal. Dat zorgt ervoor dat de kwaliteit beter is, maar het product onvermijdelijk ook wat duurder. Verder doorbreken we de seizoenen, waardoor je als winkelier ook geen seizoenkortingen moet incalculeren. We werken sowieso met kleine oplages. Het gaat altijd om een beperkt aantal paren per model.”

​Verhaert zag al vrij snel dat haar ‘slow fashion’-aanpak het best online tot zijn recht kwam. “Als je een winkel opent of je collectie daar ter beschikking stelt, heb je daar vaak ook meer financiering nodig. Je moet rekening houden met de seizoenen. Bovendien willen winkels liever in zee gaan met bekende merken. Een online shop geeft je mogelijkheid om je bekendheid op te bouwen.”

Instagram voor voeling met doelgroep

Omdat Verhaert marketing consultant is, was ze al redelijk thuis in (online) marketing. “Maar het belangrijkste is dat we vertrekken vanuit ons verhaal en ons merk”, benadrukt ze. Haar website en webshop staat in dit verhaal centraal, omdat dit de uitvalbasis is voor eigen ontwerpen en die van de andere ontwerpers.

Zowel freelancers als hun opdrachtgevers verdienen in deze periode een duwtje in de rug.

Qua sociale media opteert ze voor Instagram, Facebook, Pinterest en YouTube. “Instagram geeft je de mogelijkheid om te bekijken hoe de doelgroep reageert op jouw merk. Het is ook visueel wat voor schoenen natuurlijk meegenomen is”, klinkt het.

Belang van sociale media

Facebook heeft als voordeel dat het een groot bereik heeft. “Veel mensen zijn er op aanwezig. De kwestie is om er je eigen doelgroep te vinden.” YouTube is dan weer geschikt om met video’s de (nieuwe) schoenontwerpen te tonen. Maar tegelijk ook om het verhaal van het lokale ambacht te brengen. “Sociale media helpen zeker om je verhaal verder bekend te maken bij je doelgroep, maar ze zijn toch vooral ondersteunend voor je merk en online verkoop.”

Om dat merk in de markt te zetten opteert ze voor een combinatie van zowel earned media (zoals haar Instagram-volgers) als paid media (betaalde advertenties). Dat betekent dat ze ook gericht advertenties koopt, zoals op Google.

Wat komt er nog bij kijken?

Een online shop draait ook om praktische zaken als logistiek en betaling. “Veel van die zaken heb ik uitbesteed aan medewerkers, zeker voor het praktisch gedeelte. Ik wil me vooral bezighouden met het ontwerp en de strategie. “Ik maak gebruik van een extern warehouse, al heb ik zelf een aantal exemplaren van schoenen in huis.” Logistiek en betaling verlopen via klassieke partijen. “Tegenwoordig kan je dat vlot uitbesteden.” Mollie is bijvoorbeeld haar payment provider. Voor leveringen werkt ze samen met Bpost, Postnl, dpd, DHL en GLS.

Omdat Verhaert al redelijk thuis was in e-commerce en online marketing én gelijkaardige projecten uitvoerde voor klanten, kon ze vrij vlot starten. Voor startende ondernemers die er minder in thuis zijn, zijn er bijvoorbeeld pakketten die aanbieders als Proximus in de markt zetten. Zo heeft Proximus een aanbod voor aan starters met onder andere professionele hulp bij de creatie van hun website en webshop, maar ook een gratis content platform, Start Like a Pro (www.proximus.be/startlikeapro), waar ze veel tips en advies vinden en inspiratie kunnen opdoen om vlot te starten met hun bedrijf.

Wat brengt de toekomst?

Wat brengt de toekomst voor Sjosuur? “We gaan zoveel mogelijk uitproberen en kijken wat werkt. Ik wil het organisch laten groeien, parallel met mijn activiteiten als marketing consultant”, zegt ze. Doordat ze met kleine voorraden werkt, blijft het ook financieel behapbaar. “Maar als je kosten maakt, moet je ook verkopen om die kosten te dagen. Reken voor een webshop toch drie jaar om break even te draaien. Maar het is een leuke activiteit en het houdt me scherp.”

Ambitie is er zeker. Bedoeling is dat Sjosuur uitgroeit tot een Europees verhaal, met Europese klanten. “Als we echt willen groeien, dan moet je mikken op de Europese markt. Dat sluit aan met mijn aanpak met ontwerpers uit Italië en Spanje”, stelt ze. “Voor een project als Sjosuur is de Belgische markt eigenlijk te klein. Je moet Europees mikken.”

Voor startende ondernemers die hun eerste stappen online willen zetten, biedt Proximus een waaier van diensten aan, waaronder de creatie van hun website en webshop, maar ook een gratis contentplatform, Start Like a Pro, waar ze heel wat tips en inspiratiebronnen vinden om goed te kunnen starten met hun zaak.

Startend ondernemer?

Ontdek Start Like a Pro

Reageer op dit bericht

Dossier
Dossier

Meest gelezen in deze regio