Frank Boekhoff Foto: Victoriano Moreno

Horeca op Linkeroever likt haar wonden na klantloos weekend: “Waarom geen bewegwijzering zoals in de Efteling? Zelfs een kind begrijpt dat”

LINKEROEVER - Het strand van Sint-Anneke, doorgaans een bijzonder populaire bestemming voor zowel Antwerpenaren als toeristen, heeft naar eigen zeggen een dramatisch verlengd weekend achter de rug. Door de werken aan onder andere de Kennedytunnel trok er bijna niemand naartoe en bleven de terrassen leeg. Davy Brocatus, voorzitter Horecafederatie Antwerpen: “Het was een hele slechte timing.”

Dave De Munck, eigenaar van Plaasj Kaffee Food & Drinks aan de Wandeldijk van Sint-Anneke, beschrijft de afgelopen dagen als “een regelrechte ramp”. “Normaal gesproken hebben we op een zondag met 21 graden tussen de 400 en 450 couverts, maar zondag waren dat er slechts 30. Dan hoor ik nog bij de gelukkigen, de rest van de horecazaken bleef gewoon leeg. Ik had veel personeel laten komen om de drukte op te vangen, maar ik zag mezelf genoodzaakt hen al snel weer naar huis te sturen.”

LEES OOK. Dramatische vierdaagse voor handelaars op Linkeroever: “Zelfs de leveranciers geraakten hier niet door alle verkeersproblemen”

Volgens Davy Brocatus, die het opneemt voor de horeca-ondernemers in de stad, is er sprake van een slechte timing. “Werken moeten natuurlijk altijd worden uitgevoerd maar het was én een verlengd weekend én het was mooi weer. En dan het volledige traject tussen Linkeroever en de Kennedytunnel eruitgooien, dat kon toch wel anders.”

Schrik

De files bleken zo lang dat horeca-uitbater Dave diverse annulaties binnenkreeg. “Ik heb wel 30 mensen aan de lijn gehad die zondag hun reservering annuleerden. Ze geraakten er gewoon niet. Ze hebben het wel eens over Linkeroever als de groene long van Antwerpen, maar als je zag hoeveel auto’s er stil stonden en lustig bleven draaien, dat is gewoon iedereen op Linkeroever vergiftigen he.” Voor de eigenaar was het niet de eerste keer dat het zo rustig was. “Vorig weekend was het ook al zo, na de afsluiting van de Charles de Costerlaan. We hebben ook toen geen kat gezien.”

Mensen kunnen zich toch ook op andere manieren dan met de auto verplaatsen naar Linkeroever? Dave is vertrouwd met de behoefte aan een modal shift maar heeft zijn twijfels bij de slaagkans. “Die shift gaat er sowieso komen, maar mijn cliënteel gaat daar niet op inpikken. Denk jij dat een bomma van 85 jaar met de fiets gaat komen om haar mosseltjes op het strand te eten? Nee, toch. Wel, met die shift zijn wij gegarandeerd 50% van ons cliënteel kwijt.”

 

 

Dave heeft schrik voor de toekomst, zeker als dit soort problemen zich nog vaak en/of langer gaan voordoen. “Ik heb deze zaak nu 19 jaar. Ik ben financieel sterk genoeg om het nog even uit te zingen, maar dat mag ook geen twee jaar duren.”

Voorzitter Davy Brocatus ziet het als een probleem dat de horeca al langer meedraagt. “Het is voor iedereen nog altijd een postcovid-periode. De cashflow is vaak nog niet zo rooskleurig . Daarbovenop kwam dan ook nog eens de energiecrisis. En dit verkeersinfarct is een bijkomende bezorgdheid. Uit onderzoek is gebleken dat er sowieso een terugval is tussen de 30 à 50 procent, als er ingrijpende werkzaamheden zijn.”

Niet toegankelijk

Frank Boekhoff, eigenaar van Radio Minerva, deelt Daves frustraties over de bereikbaarheid van Sint Anneke. Hij pleit voor een betere voorbereiding en het gebruik van begrijpelijke schema’s voor omleidingen. “Zo’n files heb ik nog nooit gezien op Linkeroever. Je had echt moed nodig om tot hier te komen. Mensen wisten gewoon niet hoe ze moesten rijden. Ook ikzelf niet en ik woon hier ondertussen al lang. Zo’n situatie moet gewoon veel eenvoudiger worden voorgesteld, zoals een plan van de Efteling. Zelfs een kind kan dat lezen. Met foto’s en prentjes.”

Volgens Frank gaat het verder dan alleen de problematiek van het verlengde Hemelvaartsweekend. “Dat was een piekprobleem maar er zijn nog veel meer problemen, vooral qua toegankelijkheid. Bus 36 bijvoorbeeld, die rijdt op heel Linkeroever maar niet bij de Park and Ride. Je moet eerst de tram nemen vooraleer je gebruik kan maken van lijn 36 en dus al een keertje overstappen, en dat op zo’n kleine afstand.”

“Mensen weten ons niet te vinden. Als je van de snelweg komt, vind je nog maar één bordje met ‘Sint-Annastrand’. Gaan ze er daadwerkelijk vanuit dat iedereen een gps heeft? Want dat is echt niet zo. Wat als mensen de veerboot willen nemen? Die mogelijkheid staat aangegeven op een bruin bordje met ‘Antwerpen’ en een klein bootje ernaast. Mensen moeten maar ruiken dat het over het veer gaat. Dat zou een kleurrijk bord moeten zijn met een foto van de veerboot, zoals ze dat in de Efteling zouden doen.”

Volgens voorzitter Horecafederatie Antwerpen Brocatus, wordt er volop aan die toegankelijkheid gewerkt. “Daar is een volledig masterplan voor.”

Toekomst

Volgens Frank ligt de basis van de toegankelijkheidsproblemen bij slechte communicatie. “Ik snap dat die werken moeten gebeuren, maar communiceer dan toch op een betere manier. Met de 10 Miles bijvoorbeeld wilden mensen op het veer met de fiets, maar dat mocht niet. Niemand die dat wist. Dat soort dingen gebeurt nog te vaak. Er wordt veel gedacht en veranderd, maar niet door iedereen samen, en ook niet gestructureerd. Met een goede communicatie zouden we al ver komen.”

Davy Brocatus toont begrip voor de horeca-uitbaters en geeft aan naar een oplossing te zoeken. “Ik snap de bekommernis, we moeten bekijken hoe we het minste last voor iedereen kunnen bezorgen, ook naar bereikbaarheid en communicatie toe. Linkeroever bestaat al heel lang en ik denk dat men die plek wel altijd zal weten te vinden. We moeten misschien ook eens lokaal kijken wat we kunnen doen.”