Internationale erkenning voor Tri-Vizor

nestleyes

Het project met de logistieke samenwerking tussen Nestlé, Pepsico, STEF en Tri-Vizor werd bekroond met een Europese award. Tri-Vizor is een innovatieve speler in de logistiek die duurzame samenwerkingsverbanden probeert op te zetten tussen bedrijven en logistieke partners. Het gaat er finaal om minder CO2 uit te stoten.

Met de prijs van ELA, de European Logistics Association voor 2015 worden Tri-Vizor en zijn drie partners van een Belgisch echelon naar een internationaal platform gebracht. Het project met Nestlé, Pepsico en het Franse transportbedrijf STEF kreeg immers eerder al een Belgische erkenning van de VIB (Association for Procurement and Logistics) en PICS Belgium.
Tri-Vizor fungeert in het opgezette project als neutrale orkestrator van de goederenstromen. Tri-Vizor is een spin-off van de Antwerpse universiteit. De drie oprichters zijn ex-medewerkers van het Vlaams Instituut voor de logistiek (VIL). Alex Van Breedam is de ceo. Hij is tevens docent aan de Universiteit Antwerpen. De twee andere vennoten zijn Bart Vannieuwenhuyse en Sven Verstrepen.

Volgens de drie stichters van Tri-Vizor zullen de samenwerking tussen bedrijven, de consoldiatie en de bundeling van goederenstromen over de grenzen heen het logistieke landschap van de komende jaren bepalen. Door het clusteren van logistieke activiteiten en het bundelen van goederenstromen kunnen immers schaalvoordelen behaald worden op het vlak van logistieke kosten, klantenservice en milieuvriendelijkheid. De oprichters van Tri-Vizor werkten in dit opzicht een "cross supply chain methodology" uit waarin ze verscheidene bedrijven koppelen aan elkaar. Ze beschikken daartoe over een eigen cross supply chain database.

"Traditioneel ging men er in de logistiek vanuit dat het onmogelijk is om op die drie domeinen goed te scoren. Het bedrijf dat bv. just in time levert om zijn klanten een uitstekende service te garanderen betaalt hiervoor een hoge prijs. Het kan immers geen gebruik maken van goedkope of ecologsich interessante vervoersmodi als spoor of binnenvaart," zegt Alex Van Breedam. "Producten worden bovendien vaak vervoerd in halflege trucks waardoor het bedrijf ook een relatief hoge CO2-uitstoot aanmaakt."

De ontbrekende schakel was in dit opzicht het gebrek aan een neutrale tussenpartij die over de nodige geloofwaardigheid beschikt om de samenwerking tussen autonome spelers mogelijk te maken. Tri-Vizor denkt hiervooor alle troeven in huis te hebben.

Tri-Vizor raakte op die manier betrokken bij een project dat de steun kreeg van Nestlé, Pepsi en het Franse transportbedrijf STEF. In het bewuste project bundelen Nestlé en Pepsi de warehousing, de co-packing en de outbound-distributie van hun verse en gekoelde voedingsproducten voor retail klanten in België en Luxemburg. Beide bedrijven kozen daarbij het Franse transportbedrijf STEF als gemeenschappelijke dienstverlener van logistieke diensten.

Tri-Vizor werd aangesteld als neutrale derde partij en legal firewall om de anti-trust compliance en de neutraliteit van de horizontale samenwerking tussen de twee concurrerende producenten te waarborgen.

Fase één van het project werd opgestart in 2010. Het ging erom compatibele logistieke stromen te identificeren. In fase twee (tweede kwartaal van 2012) werd het concept tussen de partners uitgetekend. Na de opstart werd de uitvoering van het project een snel succes.

Tri-Vizor is niet aan zijn proefstuk toe. Bedrijven als UCB, Baxter, Italo-Suisse, JSP, Hammerwerk, Ortec e.a. hebben zich al laten inspireren door het initiatief.

Tri-Vizor werkt vanuit het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel en stelt vandaag 7 mensen tewerk.