Shoppen op afspraak

Is shoppen op afspraak de oplossing?

ANTWERPEN - De ellenlange files aan winkels wijzen erop dat de herstart van het handelsgebeuren niet in de meest ideale omstandigheden verloopt. In een aantal andere zaken is de relance wel in alle rust én met respect voor de coronamaatregelen gebeurd, met name waar klanten op afspraak de winkel of het bedrijf hebben bezocht. Het Limburgse communicatiebureau Jakobus & Corneel heeft speciaal om shoppen op afspraak mogelijk te maken, een gloednieuw platform opgericht. Daarvoor ging het in zee met het Antwerpse Resengo.

Eén ding is duidelijk: zowel winkeliers als klanten moeten hun gedrag aanpassen om samen een nieuwe uitbraak van het virus te vermijden. Shoppen op Afspraak, het nieuwe platform van Jakobus & Corneel bevat een eenvoudige reservatiemodule, waarmee klanten in alle deelnemende winkels en bedrijven hun bezoek kunnen plannen.

Zaakvoerders Koen Gielen en Wouter Zeelmaekers van Jakobus & Corneel: “Handelaars voegen onze afspraakmodule toe op hun website, waarbij ze aangeven hoeveel klanten er tegelijk binnen mogen en hoe lang een gemiddeld bezoek mag duren. De klanten kunnen vervolgens een afspraak inboeken en zich op het bevestigde tijdstip naar de zaak begeven. Daar kunnen ze zonder te wachten op een veilige manier gaan winkelen. De handelaars weten perfect op voorhand hoeveel klanten er zullen zijn, en kunnen dus het personeel voorzien dat een vlotte én persoonlijke service mogelijk maakt.” Wie geen online afspraak kan boeken, kan ook telefonisch of aan de winkel zelf een tijdsslot reserveren.

Jakobus & Corneel ging voor de uitwerking van de toepassing in zee met het Antwerpse Resengo, de reservatietool die vandaag al méér dan 5 miljoen reservaties per maand verwerkt in diverse sectoren. “Een doordachte keuze omdat dit platform al 17 jaar bestaat en ons toelaat om in de toekomst voor elke klant het systeem uit te breiden naar wens, met communicatiemogelijkheden naar de klant als sms, e-mails, Whatsapp-berichten, enzovoort”, zegt Koen Gielen. “Ze kunnen informatie doorgeven over de veiligheidsmaatregelen in hun winkel, maar ook speciale acties lanceren en kortingen toekennen. De winkeliers ontvangen van ons bovendien de nodige communicatiedragers zoals stickers, flyers en Facebook- of online banners. Het is dus zoveel meer dan een afsprakenmodule.”

Lees via deze link meer Corona-nieuws over en voor ondernemers uit de Antwerpse regio.