Jermayo wil buitenlandse markten op

duivel

Het voedingsbedrijf Jermayo heeft 2 miljoen euro geïnvesteerd in de verruiming van zijn kantoorfaciliteiten. De onderneming uit Lier zet daarmee zijn volgehouden expansie verder. Jermayo is een producent van sauzen, salades en culinaire gerechten. "Wij hebben onze productie sinds 2007 geleidelijk aan verdubbeld", zegt zaakvoerder Johan Van De Velde.

Belgische voedingsproducten hebben internationaal een sterke reputatie. De reden meteen ook waarom Jermayo in de afgelopen jaren vooral zijn exportactiviteiten opgevoerd heeft. "De Belgische markt is redelijk gesatureerd", zegt Johan Van De Velde. "Wie wil doorgroeien in de verkoop van mayonaises, dressings en salades moet onvermijdelijk naar het buitenland. Daarbij bedoel ik dan vooral de markten buiten Europa. Afrika, het Midden-Oosten. Daar zijn we nu hard op aan het werken. Met succes overigens."

Jermayo werd als familiebedrijf opgezet in 1953 door Jerôme, de grootvader van Johan die dus de derde generatie vertegenwoordigt. Grootvader Jerôme lanceerde de firma in een aantal vleesproducten zoals boerenkop en beuling. In al die jaren is het productie-assortiment geleidelijk aan verder uitgegroeid. Tot vandaag liefst 900 verschillende producten. Jermayo levert vooral aan de grote ketens, aan andere voedingsbedrijven, aan groothandelaars enz. De inbreng van de eigen merknaam bleef daarbij vrij beperkt. "Maar we willen dat in de toekomst ook anders gaan doen", zegt Johan Van De Velde. "Wij gaan onze eigen naam sterker in de markt zetten."

Met een omzet van 22 miljoen euro is er volgens Johan van De Velde echt nog wel ruimte voor groei. "De Belgische markt onderschrijft nog altijd 55% van ons zakencijfer. Daar zit meer in. De export buiten Europa is tot nog toe vrij bescheiden. Zowat 5%. Wij gaan daar in de komende jaren ongetwijfeld verder op door."

Bij Jermayo werken vandaag zo'n 70 mensen. Het bedrijf werft overigens aan. Zo zijn er vacatures voor een technisch operator, een magazijnier en een polyvalente technieker.