Jommeke en Nero op digitaal platform

aalbekeStandaard Uitgeverij

en Ballon Media slaan de handen in elkaar voor de ontwikkeling van een digitaal platform voor strips. Samen met technologiepartner Crius en met de ondersteuning van iMinds Mix wordt er een innoverend en tegelijk uniek stripplatform gecreëerd. Jommeke en Nero komen er in dezelfde wereld terecht.

De initiatiefnemers van de samenwerking willen één plaats aanbieden waar de lezers alle strips, zowel de recente als de oudere titels, digitaal kunnen vinden. Zelfs de reeksen die vandaag niet meer in de winkel te vinden zijn, maar die deel uit maken van onze stripcultuur. Het doel is om één centraal platform te ontwikkelen met innovatieve tools voor de digitalisering en de verrijking van stripboeken. Verschillende generaties van lezers zullen op deze manier getrakteerd worden op een unieke en aangepaste leeservaring.

België heeft een rijke traditie in de stripwereld. Vroeger zorgden de kranten voor een dagelijks rendez-vous met de vele stripfiguren. Vandaag zijn alle stripuitgevers op zoek naar nieuwe wegen om de vele lezers te bereiken. Het aantal digitale lezers neemt immers toe, net als het aantal buitenlandse initiatieven. De Belgische uitgeverijen zien het als hun verantwoordelijkheid om hier het voortouw in te nemen: te streven naar één standaard voor de sector, die bepaald is door eigen mensen en niet door Silicon Valley of Bejing.

Omdat de toekomst van de Belgische strip ons allemaal aanbelangt, bundelden Ballon Media en Standaard Uitgeverij hun krachten om strips, als deel van het Belgische culturele erfgoed, ook in het digitale universum een unieke plek te bieden. Eenmaal dit platform up and running is, zal het opengesteld worden voor alle uitgevers.

"Met e-Strips willen we middelen ontwikkelen waarmee stripuitgevers zelf de tools in handen hebben om hun producten online te krijgen", zegt Alexis Dragonetti, de gedelegeerd bestuurder van Ballon Media.  "Het gaat dan om  digitale distributie, digitale verrijking, maatwerk op basis van de unieke wensen van de consument, de auteur én het product. Voor het technologische luik van e-Strips werken we samen met Crius. Samen hebben we de ambitie om op een kostenefficiënte manier de nieuwe digitale strip van de toekomst te creëren binnen de context van een leefbaar businessmodel. Dit project creëert de opportuniteit om gecentraliseerd de digitale verkoop van strips op de rails te zetten. Op die manier kunnen we gaan innoveren en verder gaan dan de huidige bestaande digitale leeservaring.

"Echte vernieuwing vraagt een nieuwe blik. Daarom werken we samen met iMinds MiX, het Media Innovatie Centrum", zegt Peter Quaghebeur van Standaard Uitgeverij.  "Zij zullen de invulling van het e-Strips platform begeleiden in samenwerking met verschillende universiteiten en testgebruikers. Wat is het marktpotentieel, wat zijn de technische vereisten van de verschillende doelgroepen en hoe groot is de bereidheid tot betaling voor deze nieuwe diensten?"

"Daar geloven we rotsvast in, zegt Peter Quaghebeur. "De combinatie van de verschillende partners zorgt ervoor dat het project breder en dieper uitgewerkt wordt. Dit vraagt tijd en geduld, maar tegen de boekenbeurs van 2014 hopen we te kunnen uitpakken met de eerste resultaten van wat een vruchtbare samenwerking belooft te worden."

* Ballon Media is opgestart in 2008 toen de activiteiten van De Ballon, een kinderboekenuitgever, boekenverdeler Balloon Books en het striplabel Mezzanine samengebracht werden. In 2010 verhuisde de nieuwe uitgever-verdeler van Brussel naar Antwerpen, de thuisstad van stripheld Jommeke. De blonde held is al meer dan een halve eeuw verankerd in het culturele DNA van Vlaanderen. In 2013 zette de uitgeverij een grootse en succesvolle vernieuwingsoperatie op poten waarbij de look van de reeks opgefrist werd en vorm krijgt in een doorgedreven uitgeefprogramma voor de volgende jaren. Naast Jommeke verschijnen bij Ballon Comics ook jongensstrips als Kid Paddle, Game Over, meidenstrips als Dance Academy en Sisters en gangstrips als Voetbalgek en Wielergek. Onder het label Blloan brengt Ballon Media ook eigenzinnige graphic novels uit.

Ballon Media verdeelt niet alleen de eigen uitgaven, maar is ook de exclusieve Nederlandstalige partner van verscheidene gerenommeerde uitgeverijen zoals Dupuis (Largo Winch, Robbedoes, Lucky Strike), Dagaud (XIII, Blake & Mortimer), Le Lombard (Thorgal) en Glénat (Black Crow, Titeuf). Het bedrijf stelt 40 mensen tewerk en tekent dit jaar voor een omzet van 14 miljoen euro.

* Crius is opgericht in 1989 en is sinds die tijd uitsluitend actief binnen de uitgeefsector. Het bedrijf is oorspronkelijk ontstaan als ‘zetterij’ en heeft zich gedurende de afgelopen jaren verregaand gespecialiseerd in digitale ontwikkelingen. Zo is Crius als realisatiepartner niet alleen verantwoordelijk voor de productie van talloze ebooks maar ook voor de ontwikkeling van verschillende spraakmakende apps en digitale luisterboeken.

Crius gelooft dat de vraag naar digitale producten de komende tijd zeker zal toenemen maar dat het ‘papieren boek’ ook zal blijven bestaan. Dit hybride model zal meer en meer worden ondersteund door oplossingen die niet alleen gebruiksgemak bieden voor de consument maar de uitgever in staat stellen om direct in contact te treden met haar eindgebruikers. De ontwikkeling van dit platform sluit dan ook naadloos aan bij de visie die Crius op de toekomst heeft.

* De Standaard Uitgeverij is een onderdeel van WPG Uitgevers België dat ook onderdak geeft aan de uitgeverijen Manteau en De Bezige Bij Antwerpen. Al bijna een eeuw lang is Standaard Uitgeverij hét huis van vertrouwen voor de grootste stripreeksen van de Lage Landen. De verhalen van monumenten zoals Suske en Wiske, De Kiekeboes, Urbanus, De Rode Ridder, F.C. De Kampioenen, Nero en De Smurfen bekoren al decennialang de harten van jong en oud.

* iMinds en haar Media Innovatie Centrum (MiX), het Vlaamse digitale onderzoekscentrum, bundelt de krachten van zo'n 800 onderzoekers aan vijf Vlaamse universiteiten voor strategisch en toegepast onderzoek in domeinen zoals ICT, Media en Health. Samen met haar onderzoekpartners (bedrijven, overheden en non-profitorganisaties) vertaalt iMinds digitale knowhow in concrete producten en diensten. Daarnaast begeleidt iMinds onderzoekers, jonge ondernemers en start-ups bij het succesvol naar de markt brengen van hun idee.

Het iMinds Media Innovatie Centrum (MiX) is het centrale aanspreekpunt voor innovatie in de Vlaamse mediasector. Het MiX werd opgericht op 1 januari 2012 om - samen met de Vlaamse audiovisuele en gedrukte media - een antwoord te bieden op de uitdagingen die gepaard gaan met het snel veranderende medialandschap en internationale concurrentie. Om dit te bereiken, bestudeert het innovatie centrum mediatrends en deelt deze kennis met de Vlaamse media-industrie. Daarnaast biedt iMinds MiX een platform - en uitgebreid partnernetwerk - om met media- en technologiebedrijven aan gezamenlijke onderzoeksprojecten te werken.