HoneyBees & 4TheFuture De twee winnende teams samen. © koen fasseur

Juniorondernemers winnen Vlajo-prijs met lokale honingproducten en educatieve kleurboeken

KAPELLEN, ANTWERPEN - Shopping Promenade in Kapellen telde zaterdag liefst 28 extra verkooppunten dankzij de ondernemingszin van leerlingen uit het secundair en hogeschoolstudenten. HoneyBees van het St.-Lievenscollege uit Antwerpen kreeg de titel van beste minionderneming. De hogeschoolstudenten van 4The Future kroonden zich tot beste Small Business Projects (SBP).

Vlajo promoot via het onderwijs al heel wat jaren het ondernemen bij jongeren via het opstarten van een eigen bedrijf. In het secundair onderwijs heet zo’n bedrijfje minionderneming, in het hoger onderwijs Small Business Project of SBP. De jongeren zetten alles zelf op poten en runnen het volgens de regels en de kunst van het ondernemen. Zo trainen ze hun ondernemende competenties en daar hoort ook het verkopen bij. Er zijn dus verkoopdagen waarbij alle miniondernemingen en SBP’s uit een regio op dezelfde dag en plaats een verkoopstand krijgen om hun producten te verkopen. Dat gebeurde zaterdag in winkelcentrum Promenade.

 

4 The Future
Het team achter 4 The Future. Foto: Vlajo

28 gemotiveerde verkoopteams brachten in de wandelgangen van Promenade de meest uiteenlopende producten aan de man en de vrouw. Haarolie, geurstokjes, kaarspakketten, kurken onderleggers, beautyproducenten en juwelen zijn maar een greep uit het grote aanbod. Uiteindelijk besliste de jury om de prijs van beste minionderneming toe te kennen aan de HoneyBees. Bij de SBP’s ging de titel naar 4 The Future van KDG Hogeschool Antwerpen. Die studenten kaapten de eerste prijs weg voor het ontwikkelen van een reeks leerrijke kleurplaten.

HoneyBees promoot honing van lokale imkers. Enkele leerlingen leggen uit waarom ze kozen voor dat opmerkelijk en gezond product. Mattis Steenbeke: “We zijn in het begin van het schooljaar gestart met drie opties: geurkaarsen, luchtzuiverende planten en honing. We hielden met onze groep een straatenquête en daaruit bleek dat de grote meerderheid van de ondervraagden voor honing koos.” Medezaakvoerder van de HoneyBees Andre Djurdjevac: “Het viel ons ook op dat jongeren minder aandacht besteden aan honing. Via sociale media probeerden we hen zo goed mogelijk te informeren.” Sharan Massy is net als zijn medeleerlingen helemaal weg van honing en laat weten dat HoneyBees de honing haalt bij imkers in het Antwerpse.

HoneyBees
Het team achter Honey Bees. © koen fasseur

De minionderneming viel niet enkel in de smaak van de professionele jury. De studenten en leerlingen uit het secundair kozen eveneens en gaven de studentenprijs ook aan HoneyBees. De prijs voor de beste verkooptechnieken was voor EHBE van KDG Hogeschool. De SBP verkocht een waterdicht etui om onder je fietszadel te hangen met daarin niet enkel reparatiemateriaal maar ook een ehbo-setje. De prijs voor de mooiste stand ging naar Sustonable van het Sjabi uit Puurs. Deze minionderneming verkocht onderleggers gemaakt uit steen.