Katoen Natie opent terminal in Jubail

huts huts

Katoen Natie heeft een logistieke terminal geopend in Jubail. Topman Fernand Huts deed dit ter gelegenheid van de prinselijke handelsmissie in Saudi-Arabië met de nodige stijl.  Hij vloog het hele gezelschap, inclusief prinses Astrid op eigen kosten van Riyad naar de havenstad.

Katoen Natie
heeft 30 miljoen euro geïnvesteerd in de bouw van de terminal. In de komende jaren zal daar nog eens 120 miljoe euro bovenop gelegd worden. Prinses Astrid heeft de installaties officieel ingehuldigd.

Voor de opening van de nieuwe haveninfrastructuur heeft Fernand Huts meteen de grote middelen bovengehaald. Hij charterde een privé-vliegtuig dat de prinses, de journalisten en een deel van de Belgische handelsmissie in Saudi-Arabië overvloog van de hoofdstad Ryad naar Damman. Het hele gezelschap is nadien ook op zijn kosten doorgevlogen naar de stad Djebba. Het feit dat prinses Astrid mee deel uitmaakte van de groep loont volgens Huts: "Er kwamen op die manier twee prinsen naar de opening. Ik had die anders nooit ter plaatse gekregen."

Huts maakte uiteraard van de gelegenheid gebruik om zijn posities nog eens duidelijk te maken. Hij stelde bij zijn contacten uitdrukkelijk dat Vlaanderen nog iets kan leren van Saudi-Arabië. Hij verbaasde er zich bv. over dat in de haven van Antwerpen geen vrouwelijke havenarbeiders aan het werk zijn. Huts en Katoen Natie zijn al vele weken verstrikt in een conflict met de Antwerpse havenvakbonden over het feit dat hij niet-havenarbeiders zou tewerkstellen in zijn overslagbedrijven. Dit zou in tegenstrijd zijn met de wet-Major. Die verbiedt havenbedrijven om binnen een bepaalde perimeter niet-havenarbeiders tewerk te stellen. Huts ontkent dat het werk dat in zijn bewuste terminals gedaan wordt exclusief voorbehouden moet worden aan havenarbeiders. Hij vroeg zich al herhaaldelijk af of havenarbeiders er dan ook toe gevraagd moeten worden "om bh's in te pakken?"

Huts doet al zeven jaar zaken in Saudi-Arabië. Hij ging er een verbintenis aan met de familie van de Saudische zakenrelatie Ahmed Al-Khonaini. De zakencultuur drijft er vooral op relaties en niet op contracten. Volgens Huts heeft dat verschil in zakendoen te maken met de oorspronkelijke bedoeïnencultuur van de Saudi's.

"Nog niet zolang geleden was er in Saudi-Arabië alleen maar woestijn. In die woestijn kon je niet veel anders doen dan rond trekken en praten. Zij kunnen nog altijd een hele dag met iemand thee drinken en iemand een uur recht in zijn ogen kijken zonder ook maar een woord te zeggen. Wij kunnen dat niet. Dus dat deel van het werk laat ik aan mijn Saudische vennoot." Die vennoot verdiende overigens zijn fortuin met apotheken en benzinestations.

Huts zegt zich in Saudi-Arabië te hebben aangepast aan de plaatselijke manier van werken. Zo is slechts een kwart van zijn 300 personeelsleden Saudi. "Verder hebben we hier zoals alle bedrijven Filipino's als arbeiders en mensen uit India, Bangladesh en Pakistan als bedienden. En we zijn kampioen in het aantal Saudische vrouwen dat we in dienst hebben. De haven van Antwerpen kan wat dat betreft nog een voorbeeld nemen aan Saudi-Arabië. Vrouwen zijn gewoon efficiënter. Dat is overal zo. Waarom zijn er daarom bij de Antwerpse havenarbeiders geen vrouwen?"