De oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, de naweeën van corona die nog altijd de toeleveringsketens verstoorden: dat 2022 geen evident jaar was voor de economische wereld, is al lang geen geheim meer. Dat weerspiegelt zich ook in de cijfers van Port of Antwerp-Bruges, het eerste jaarrapport sinds de fusie van de havens Antwerpen en Zeebrugge eind april vorig jaar.
De totale goederenoverslag in 2022 bedroeg 286,9 miljoen ton cargo, een daling van 0,7% ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de containertrafiek had het moeilijk, met een afname van 8,6% in ton en 5,2% in aantal containers (TEU). Naast het algemene moeilijke klimaat voor containertrafiek speelt specifiek voor de fusiehaven ook de krapte op de terminals een grote rol, maar die congestie neemt sinds het derde kwartaal langzaam af, aldus het havenbestuur.
Gas en auto’s
Toch waren er ook verschillende uitschieters in 2022. Het bulksegment profiteerde onder meer van de grote vraag naar kolen, die een verdriedubbeling kenden. De droge bulk nam daardoor toe met 13,8%. De meststoffen kregen wel fikse klappen (-18,3%) door de sancties tegen Rusland en de fors gestegen prijzen.
De vloeibare bulk groeide met 10%, in belangrijke mate dankzij de sterke toename van de overslag van vloeibaar gas (LNG) met 61,3% als alternatief voor aardgas via pijpleidingen vanuit Rusland. Maar ook vloeibaar petroleumgas (LPG, +30%), benzine (+7%), diesel/stookolie (+9,9%) en nafta (+7,5%) waren winnaars. De overslag van chemicaliën, die in 2021 het beste jaar ooit kende, begon halverwege 2022 te dalen vanwege de gestegen energieprijzen die de Europese chemiesector onder druk zetten en eindigde met een lichte daling van 1% ten opzichte van 2021.
Port of Antwerp-Bruges bevestigt ook zijn rol als de grootste autohaven ter wereld, met 3,26 miljoen nieuwe auto’s (+10,5%) die vooral in Zeebrugge passeerden. De overslag van tweedehandswagens en vrachtwagens daalde wel met respectievelijk 13,2% en 17%.
Havenbaas Jacques Vandermeiren toont zich redelijk optimistisch over 2023. “We horen bij goederenbehandelaars dat ze opnieuw lichtpuntjes beginnen te zien. Na een moeilijke 2021 en 2022 denken we volgend jaar opnieuw groeicijfers te kunnen voorleggen.”