Afbeelding1 Een simulatie van het interieur van Madonna. Foto Verbraeken x Biset Architects

KMSKA krijgt eigen horecazaak: Madonna is overdag grand café, ’s avonds restaurant en cocktailbar

ANTWERPEN - Madonna is de naam van de toekomstige museumbrasserie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA). De nieuwe horecazaak opent samen met het museum de deuren op 24 september. Madonna is overdag een grand café en ’s avonds een restaurant en cocktailbar.

Horecaondernemer Jan Jacobs is de drijvende kracht achter Madonna. Hij is ook de man achter het restaurant Fiera in de Handelsbeurs. Naast een café en restaurant opent Madonna vanaf april 2023 ook een terras aan de voorkant van het KMSKA.

Luk Lemmens, voorzitter KMSKA vzw, is onder de indruk van de plannen. “Een museumbrasserie runnen, is geen evidentie”, zegt Lemmens. “Je moet rekening houden met pieken en dalen. Door tijdens de dag en ‘s avonds te alterneren van grand café naar restaurant wordt hier gemikt op een heel breed publiek. Daarnaast was ook het inhoudelijke concept bijzonder sterk uitgewerkt. Ze leggen op een creatieve manier linken naar de collectie van het KMSKA.”

Menukaart

“De kaart heeft een duidelijke link met de museumcollectie”, zegt Jacobs. “Zo heb je de befaamde De oestereetster van James Ensor, maar ook een schitterend Stilleven met vis van Clara Peeters of de overweldigend rijke Groentenmarkt van Joachim Beuckelaer. Weet je dat er een zaal is die Overvloed heet in het nieuwe KMSKA? Onze chefs dromen ervan daar een intiem diner te kunnen organiseren en alle gerechten op tafel te toveren die er in die zaal te zien zijn.”

Met zeventig Madonna’s in de collectie van KMSKA lag de keuze van de naam voor de hand, zeker met de iconische Madonna van Jean Fouquet. “Het KMSKA en Madonna zullen elkaar versterken”, zegt Lorenz Lievens, communicatieverantwoordelijke van Fiera en Madonna. “Daarom kiezen we voor sterke partnerships met lokale ondernemers en merken met een internationale uitstraling.”