Koffie F. Rombouts wil ook Wallonië overtuigen

xavier

Koffiebrander Rombouts uit Aartselaar doet het ondanks de crisis uitstekend. “Wanneer het moeilijk gaat moet je inventief zijn”, zegt gedelegeerd bestuurder Xavier Rombouts. “Wij investeren heel veel in opleiding en marketing.”

Koffie F. Rombouts is al van oudsher gebrevetteerd hofleverancier. Het Antwerpse koffiemerk wil die Belgische honneur ook waar maken en investeert de laatste jaren heel sterk in Wallonië. Op die manier wil Rombouts ook een meer uitgesproken Belgisch merk worden. “Wij leren de horeca-uitbaters hoe ze goede koffie moeten zetten”, zegt Xavier Rombouts. “Wij helpen ze om een goede koffiekaart uit te tekenen.”

De horeca is effectief de belangrijkste afzetmarkt voor Koffie F. Rombouts in België. 40% van de omzet gaat naar tavernes, cafés en salons waar een koffie nog tot de dagelijkse tradities behoort. De horeca heeft het vandaag moeilijk. Ook Rombouts onderkent de druk op de sector. “Vandaar dat er veel inspanningen gedaan worden om de horeca-uitbaters bij te staan. Onze R&D-mensen experimenteren met nieuwe types expresso machines bv. Een goede cappuccino maken is niet evident. Een taverne moet een goede cappucino trekt trouwe klanten aan.”

De particuliere markt neemt 30% voor zijn rekening. “Rombouts is het grootste Belgisch kwaliteitsmerk” geeft Xavier Rombouts aan. “De concurrentie met de grote merken is moordend maar we doen het alles bijeen vrij goed. Wij onderscheiden ons ten aanzien van de grote merken op basis van onze kwaliteit. Dat gaat dan om alles. Van de selectie van de koffiebonen, de manier van koffie branden, de juiste mengelingen, de goede temperatuur, de juiste timing….”

Het saldo van de omzet gaat naar de b2b-business, de verkoop aan de bedrijven. Rombouts heeft in tientallen grote ondernemingen eigen koffiemachines geïnstalleerd waar het personeel graag op geregelde tijdstippen zijn koffietje komt drinken.

Met een omzet van 155 miljoen euro en zo’n 620 personeelsleden draait het bedrijf op volle toeren. Vooral de export doet het goed. Liefst 72% van het globale zakencijfer wordt in het buitenland gerealiseerd. Frankrijk, UK, Rusland, de Scandinavische landen, de Baltische staten…. Xavier werkte zelf verscheidene jaren voor de Franse dochteronderneming Cafés Malongo, een bedrijf dat in 1968 overgenomen werd en helemaal geïntegreerd werd in de groep. De Cafés Malongo zijn zoveel als degustatiehuizen waar de Fransen van een lekkere koffie kunnen nippen.

Koffie F. Rombouts is ondertussen met Xavier aan de vierde generatie toe. Sinds overgrootvader Frans Rombouts op het Antwerpse Zuid in 1896 zijn eerste koffie brandde is het bedrijf exponentieel gegroeid. De onderneming is nog altijd volledig in familiehanden. Overigens is ondertussen al …. voor een nazaat in de vijfde generatie gezorgd.

Verwant en interessant: