Kringwinkels stappen over op één digitaal platform dankzij samenwerking met Tilroy © RR

Kringwinkels stappen over op één digitaal platform dankzij samenwerking met Tilroy

De koepelorganisatie HERW!N, die 21 ledenorganisaties en 127 Kringwinkels in Vlaanderen overkoepelt, heeft samen met het techbedrijf Tilroy een digitaal platform uitgerold dat alle winkels met elkaar verbindt. Het nieuwe systeem moet de samenwerking versterken zonder de lokale eigenheid van de winkels te verliezen.

Tot nu toe werkten de Kringwinkels met uiteenlopende kassasystemen, wat gezamenlijke acties en centrale rapportering bemoeilijkte. Met Tilroy uit Aartselaar beschikt HERW!N nu over één geïntegreerd platform dat fysieke winkels, e-commerce en administratie samenbrengt.

Binnen de structuur kunnen klanten, cadeaubonnen en prijzen centraal beheerd worden, terwijl elke winkel zijn eigen werking behoudt. De intuïtieve kassasoftware moet het gebruiksgemak voor medewerkers vergroten. “Tilroy geeft ons de flexibiliteit van aparte winkels, maar met de kracht van één geheel,” zegt Hans De Boeck, businessanalist bij HERW!N.

Klantenkaartsysteem en een centraal marketingplatform

De samenwerking gaat verder dan enkel de implementatie. Via open API’s bouwt HERW!N eigen toepassingen, zoals een registratieterminal en een geautomatiseerde barcodeoplossing. Er wordt ook gewerkt aan een gemeenschappelijk klantenkaartsysteem en een centraal marketingplatform.

Volgens De Boeck draagt de digitalisering niet alleen bij tot efficiënter werken, maar ook tot sociale inclusie en meetbare circulaire impact. “Nieuwe winkels kunnen binnen 24 uur opgestart worden en we kunnen onze maatschappelijke missie nu ook concreet opvolgen,” zegt hij.

HERW!N vertegenwoordigt 92 leden en meer dan 13.000 medewerkers in de sociaal-circulaire economie. Tilroy is een Belgisch omnichannelplatform dat fysieke winkels en webshops in realtime verbindt.