La Belle Maison voorkomt groeipijnen

maison

La Belle Maison is het snelst groeiend dienstenchequebedrijf van Antwerpen. ‘We blijven continu nieuwe poetshulpen aanwerven’ geeft Geert Vissers, zaakvoerder van het bedrijf, aan.

Waar tot voor drie jaar drie bedienden en 380 poetshulpen de dienst uitmaakten werkt La Belle Maison vandaag met liefst 11 bedienden en meer dan 700 poetshulpen. De groei van het bedrijf is een logisch gevolg van de totaalservice die het bedrijf biedt aan de poetshulpen. Iedere poetshulp krijgt een doorgedreven opleiding en een persoonlijke begeleiding bij het opmaken van de werkplanning. La Belle Maison wil ook een een sociaal helpend opvangnet vormen voor alle medewerkers met 78 verschillende nationaliteiten.

Zaakvoerder Geert Vissers: ‘Dat maakt dat heel wat poetshulpen spontaan bij ons solliciteren en dat zij zeer loyaal zijn. En dat is dan weer een pluspunt voor onze klanten, aangezien ook zij een lange termijn relatie willen opbouwen met hun poetshulp.’

De sterke groei van de organisatie brengt uiteraard ook uitdagingen met zich mee. De planning en de serviceverlening die dagelijks waargemaakt moet worden vraagt heel wat inspanningen van de bedienden. Om ook hen geëngageerd en gemotiveerd te houden, nam La Belle Maison Els Minner van De Opleidingscoach onder de arm. De Opleidingscoach biedt ondersteuning bij het opmaken van een goed opleidingsplan, waarbij vertrokken wordt van de doelstellingen van het bedrijf en van de individuele noden van de medewerkers.

Els Minner, de zaakvoerder van De Opleidngscoach: ‘Heel wat bedrijven die zo snel groeien, hebben te kampen met ‘groeipijnen’. Ze hebben heel veel klanten, vaak heel wat nieuwe medewerkers, maar de snelheid en de kwaliteit van de dienstverlening moet kunnen behouden worden. Bij La Belle Maison willen we dit realiseren door een geïntegreerd opleidingsbeleid op te zetten."

In samenspraak met de bedienden werd er een opleidings- en ontwikkelingstraject opgestart waarbij hun persoonlijk ‘goed-in-mijn-vel-gevoel’ centraal staat. Alle individuele opleidingsbehoeften werden in kaart gebracht, er wordt een La Belle Maison-academie opgezet, de structuur en manier van werken wordt onder de loep genomen en er wordt een evaluatieproces op poten gezet.

"We willen niet alleen een perfecte match tussen onze klanten en onze poetshulpen, we willen ook onze consulenten op kantoor een blijvende match met het bedrijf laten behouden", zegt Geert Vissers.

La Belle Maison ziet haar medewerkers als een ‘ menselijk kapitaal’. Daarom zet het bedrijf ook hard in op competentieontwikkeling. Els Minner: ‘Opleidingen ‘an sich’ bieden soms een oplossing, maar een meer doorgedreven aanpak waarbij alle elementen die een invloed uitoefenen op de ontwikkeling en het engagement van medewerkers, onder de loep worden genomen, is veel efficiënter en meer renderend voor het bedrijf."