Labo Lambo verhuist naar Wijnegem

labo

Labo Lambo verhuist naar een nieuw gebouw in Wijnegem. De productie van gelatinecapsules gebeurde al meer dan 100 jaar in Borgerhout doch de faciliteiten waren er duidelijk té klein geworden. Naar aanleiding van de verhuis werd Labo Lambo door de zelfstandigenorganisatie Unizo gehuldigd als de 20ste onderneming uit de provincie Antwerpen die een KMO Adviesraad oprichtte.

Labo Lambo produceert als enige Belgische bedrijf zachte gelatinecapsules, zogenaamde softgels. Deze worden gebruikt voor farmaproducten en voedingssupplementen.
De jongste jaren kent het bedrijf een zeer sterke groei en was een herlocalisatie noodzakelijk. Om die sterke groei en de herlocalisatie in goede banen te leiden werd een KMO Adviesraad opgericht als rode draad in dit groeiproces.

Labo Lambo werd opgericht in 1865 door Henri Lambo. De onderneming bleef in al die jaren in familiehanden en werd door Leon Leonard in 1994 overgedragen naar zijn twee neven, Uwe en Michaël. “Wij vormen vandaag de vijfde generatie.”

De Code Buysse, de code bij deugdelijk bestuur beveelt de KMO aan om een oordeelkundig beroep te doen op externe adviseurs. Bijvoorbeeld door een KMO-adviesraad op te richten als extern klankbord voor het dagelijks bestuur. De KMO Adviesraad is een adviserend platform en een denktank voor KMO-bedrijfsleiders. De ondernemer neemt het initiatief om de raad op te richten, die samengesteld is uit externe leden of ‘adviseurs-experts’ en eventueel andere vertegenwoordigers van de onderneming.

De KMO Adviesraad helpt en ondersteunt de ondernemer bij de bedrijfsvoering en dan vooral bij het nemen van belangrijke strategische beslissingen. De KMO Adviesraad schept meerwaarde doordat de ondernemer in dit team samen met enkele experten, elk vanuit hun invalshoek op regelmatige basis nadenken over de versterking van de strategie van het bedrijf en hoe deze te optimaliseren.

Met een brutomarge van 1,6 miljoen euro (2012) zitten de cijfers van Labo Lambo onafgebroken in de lift. Daar zal zeker het recente succes van de voedingssupplementen niet vreemd aan zijn. Steeds mensen zien de noodzaak in hun dagelijkse voeding te versterken met de noodzakelijke supplementen. "Dat geeft ons de laatste jaren ongetwijfeld nog meer vaart", zegt Uwe Leonard die samen me zijn broer Michaël het bedrijf leidt. "Het gebruik van voedingssupplementen is de laatste jaren sterker wetenschappelijk onderbouwd waardoor het alternatieve imago wat verdwijnt."

De snelle expansie van Labo Lambo wordt vooral gedragen door de flexibiliteit van het Antwerpse bedrijf. In Europa zijn immers nog wel meer capsuleproducenten aan de slag. Die werken evenwel doorgaans voor de grote farmareuzen en zetten dan ook grote hoeveelheden capsules af. Labo Labo biedt de klanten evenwel een tailor made-aanpak aan. "Dit houdt in dat wij ons afstellen op de vraag van de klanten die samen met ons bv. de kleur, de samenstelling of de vorm van de capsule kan bepalen."

* Labo Lambo werkt voor 50% voor de exportmarkten?
Uwe Leonard: Wij bereiken zowat de hele Europese markt. Wij hebben in dit opzicht ook een participatie van 50% in het Franse bedrijf SPLP Laboratoire. Maar wij gaan veel verder dan Europa. Via Libanon bereiken wij het Midden-Oosten met interessante landen als Turkije en Dubai. Ook het Verre Oosten is een snelle groeimarkt. Wij exporteren er via Hongkong en Taiwan.

* Niet bang voor goedkoop copiewerk in China?
Uwe Leonard: Het speelt uiteraard in je achterhoofd maar voorlopig is dat geen probleem. Weet je, de Chinezen vertrouwen veelal hun eigen producten niet en geven vaak de voorkeur aan Europese en westerse invoer.

* Kan Labo Lambo als kleine KMO de toekomst aan?
Uwe Leonard: De meesten van onze klanten zijn zelf familiebedrijven. We spreiden in dit opzicht onze risico's. Weet je, onze belangrijkste klant neemt slechts 7% van onze productie af. Wij werken hard aan de relaties die we met de klanten opbouwen. Op die manier kunnen we echt van partnerships spreken die vertrouwne geven naar de toekomst toe.

Verwant en interessant: