Luminus_Afbeelding

Luminus maakt het verschil, samen met u

Er stroomt nieuwe energie door Luminus. Gesterkt door een volledig nieuwe branding positioneert het bedrijf zich niet langer als leverancier van elektriciteit en gas, maar wel als energiepartner. Hoe? Door samen met haar klanten het verschil te maken en zo écht impact te hebben op het klimaat.

Tot voor kort was er sprake van EDF Luminus met Luminus als merk. Investeringen in hernieuwbare energie zoals windmolens en zonneparken werden gecommuniceerd vanuit de corporate afdeling en dus niet zichtbaar voor klanten. In het kader van verantwoord en ethisch ondernemen brengt een éénmaking nu een veel transparantere communicatie met zich mee.

“De wereld verandert en wij dus ook”, licht Marleen Nijsten, directeur marketing bij Luminus, toe. “We zijn geëvolueerd van een leverancier van elektriciteit en gas naar een energiepartner die sterk inzet op klantenervaring. Vandaag, op een moment waar woorden als climate change en energietransitie de debatten overheersen, gaan we een stap verder. De markt is in disruptie en energie moet betaalbaar blijven. Als energiepartner van onze klanten hebben we daarom de ambitie om hun verbruik te verminderen en wat overblijft te vergroenen. Het is tijd om actie te ondernemen voor de planeet, maar ook voor de factuur van onze klanten.”

Samen grote impact creëren

Om dat te verwezenlijken, gaat Luminus met haar klanten een traject aan. Dat begint met bewustmaking, gevolgd door het geven van tips. Dat kan al via kleine maatregelen, zoals ledverlichting of een andere gasketel of in een latere fase via grote investeringen in zonne-installaties of warmtepompen.

“Vergelijk het met een ladder. Klant A staat onderaan en kan zijn verbruik verminderen door simpelweg het licht sneller uit te doen. Klant B kent reeds een minimumverbruik en zou het overige energieverbruik kunnen vergroenen”, stelt Marleen Nijsten. “We verwachten niet dat iedereen meteen alle treden tegelijk opklimt, maar als iedereen uit onze klantenportefeuille – alle miljoen – al één trede hoger op die ladder geraakt of 1% minder verbruikt, kunnen we samen voor een enorme impact zorgen. Het is onze rol om de klanten die ladder te helpen beklimmen op hun eigen tempo.”

Doordachte strategie

Luminus is al een hele tijd bezig met deze herpositionering, nog voor de hype rond de energietransitie ontstond. Zo werd de voorbije 5 jaar strategisch geïnvesteerd in de overname van filialen, gespecialiseerd in hernieuwbare energieoplossingen. “Het eerste doel is om een lager energieverbruik te bewerkstelligen. Nadien gaat het om het vergroenen van de energie die overblijft. Onze filialen, die ook onder de naam Luminus zullen opereren, hebben daar als aanbieder van isolatie en ledverlichting tot zonnepanelen en warmtepompen een belangrijk aandeel. We voorzien ook financieringsformules.”

Bovendien is Luminus met 189 windmolens de grootste producent van windenergie op land in België. Die leveren op jaarbasis groene energie voor 248.622 gezinnen. Met 7 waterkrachtcentrales wordt dat aantal met nog eens 60.000 gezinnen aangedikt. “Voor de komende jaren maken we 700 miljoen euro vrij om onze hernieuwbare energieproductie te verdubbelen.”