Nieuws Antwerpen Made Estate in oog van de storm na tal van klachten van misnoegde kopers: “De wind blies gewoon door de ramen”

Made Estate in oog van de storm na tal van klachten van misnoegde kopers: “De wind blies gewoon door de ramen”

Foto: Jan Van der Perre

Made Estate in oog van de storm na tal van klachten van misnoegde kopers: “De wind blies gewoon door de ramen”

ANTWERPEN – Verschillende kopers die een woning kochten van de Antwerpse vastgoedontwikkelaar Made Estate, zijn misnoegd. Hun trendy ingerichte aankoop ziet er op het eerste gezicht telkens pico bello uit, zo vertellen ze. Maar al snel stapelen de verborgen gebreken zich op. Waterlekken, schimmel, slechte isolatie, een losgekomen trap,… Staatssecretaris van Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) heeft intussen gezegd een onderzoek in te stellen naar mogelijke wanpraktijken van Made en moederbedrijf Winvest.

Het was in Het Laatste Nieuws dat enkele verbolgen kopers maandag de kat de bel aanbonden. Intussen sprak ook onze redactie met verschillende mensen die een woning kochten bij Made Estate.

Made Estate is als vastgoedkantoor razend populair in Antwerpen. Zeker bij jonge kopers vallen hun hip gerenoveerde woningen sterk in de smaak. Bovendien verkoopt Made de woningen in zijn portefeuille tegen een relatief betaalbare prijs. In tijden waarin de vastgoedprijzen de pan uitswingen, is dat op zijn minst gezegd aantrekkelijk.

Bric-à-brac

Dat vond ook Sarah (27) die vorig jaar een appartement kocht op het Kiel. “De verkoop zelf verliep heel vlot. Meer nog. Op tien minuten moest ik beslissen want er waren nog andere geïnteresseerde kopers, zo zegden ze me. Dus ben ik ervoor gegaan.”

Sinds november vorig jaar woont Sarah in haar nieuwe appartement. “Een maand later was er een zware regenval. Het water liep toen letterlijk in de kamer van mijn buur.” Een paar maanden later begon het binnen te regenen via een koepel in de gang. “Made heeft toen iemand gestuurd en die man zei dat hij niet veel kon doen, dat alles heel slecht afgewerkt was en dat hij het probleem zelf bric-à-brac moest herstellen van Made.”

 

Ook het slot van de voordeur van het gebouw gaf een tijd terug de geest. “Het heeft uiteindelijk twee maanden geduurd vooraleer dat vervangen werd. Daar deden ze erg moeilijk over omdat dat een grote kost was. We wonen hier met vier vrouwen en voelden ons niet echt veilig tijdens die periode.”

Tien dagen geleden werd Sarah in paniek opgetrommeld door haar onderbuurvrouw. Die kocht haar appartement in dezelfde periode als Sarah en wil haar verhaal graag anoniem doen. “Ik kwam ’s avonds thuis van mijn werk en het water stroomde naar binnen”, vertelt ze. “Ik contacteerde Made meteen maar het was vrijdagavond 19u en ik kreeg pas na het weekend iemand aan de lijn. We hebben dan samen een zeil op het dak gelegd om de regen tegen te houden.” Na het weekend kwam een dakwerker kijken wat er precies aan de hand was. “Hij ontdekte twee grote lekken, in elk van mijn twee slaapkamers een. In één van de twee slaapkamers zijn ook gele vlekken op de muur ontstaan.”

Ondertussen kreeg ze te horen dat Made de offerte van de dakwerker die ter plaatse kwam, heeft aanvaard. “Het is nu wachten tot ze die lekken komen repareren. Ik hoop dat dit degelijk gebeurt.”

 

Een geste die er geen is

Stijn Geeroms (34) kocht zijn appartement in Antwerpen-Noord drie jaar geleden van Made. “Het eerste wat me opviel was hoeveel licht er binnenviel. Ik was meteen verkocht. Alles zag er prachtig en hip uit en leek pico bello. Ik heb toen meteen gezegd: ik doe dit. Maar toen ik mijn woning nadien een tweede keer rustig en uitgebreid ging bezichtigen om wat zaken op te meten, kwamen de eerste gebreken al boven. Zo bleek een van de keukenkastjes in mijn nieuwe keuken beschadigd. Ik trof ook een rotte balk aan en veel zaken waren maar half afgewerkt. Zo was de douchebak niet gekit en toen ik er woonde, merkte ik dat de wind gewoon door de ramen blies”, vertelt hij. “Na een half jaar begon het binnen te regenen. Verschrikkelijk. En het bleek bovendien heel moeilijk om contact op te nemen met het bedrijf.”

“Made neemt in zijn contracten een soort van goodwill policy op”, vertelt Stijn. “Ze stellen tien jaar lang aansprakelijk te zijn voor zulke gebreken. Maar in feite zijn ze niet verplicht. Het is een ‘geste’ maar die geste komen ze niet na. In mei verzakte de trap in onze hal. Die zweefde letterlijk op zijn grondvesten. Toen kreeg ik van Made te horen: ‘het is goed geweest, wij zijn geen klusbedrijf’.”

 

Hij kent veel verhalen van mensen die in hetzelfde schuitje zitten. “Veelal dertigers en veertigers omdat de prijzen die Made aanbiedt nog redelijk betaalbaar zijn. Het is zo frustrerend. Ik hoop dat mijn verhaal ervoor zorgt dat toekomstige kopers twee keer nadenken vooraleer ze hun handtekening zetten.”

 

Juridische stappen

Eén van die toekomstige eigenaars is een jonge twintiger uit Berlaar die ook anoniem wil blijven. Hij tekende onlangs samen met zijn vriendin de aankoop-verkoopakte van een gelijkvloers appartement in Hoboken. “Nu we dit alles in het nieuws horen, willen we heel graag ons appartement nog eens gaan bezoeken bij regenachtig weer om te zien of het nergens lekt. Dan kunnen we nog aan de alarmbel trekken. We zijn best ongerust maar we kenden het achterliggende winstmodel van Made natuurlijk wel: ze kopen panden zo goedkoop mogelijk op en renoveren die met een beperkt budget. Enkel op die manier kunnen ze woningen tegen een betaalbare prijs aanbieden. Alleen wisten we niet dat het zo’n structureel probleem is. Tot nu dus.”

Aan VTM Nieuws vertelden enkele ex-werknemers dat alles draait om besparen. Er worden bonussen uitgedeeld voor wie zijn panden binnen een bepaalde tijd en budget kan afwerken. Maar de eisen die ze daarbij vooropstellen, maken het onmogelijk om nog kwaliteit af te leveren.” “We hopen dat wij geen slachtoffer worden”, zegt de twintiger uit Berlaar nog. “Anders zullen we juridische stappen moeten ondernemen.”

Die raad kreeg ook Laura van haar notaris. Ook zij kocht een jaar geleden een appartement bij Made. Intussen zit er al een barst in haar muur, lekt haar chauffage en moest haar badkamer tot twee keer toe hersteld worden. “De doucheplaat was stuk. Daar hebben ze nu gewoon een nieuwe plaat bovenop gelegd. De onderste is volledig aan het rotten en aan het schimmelen. Het was gewoon een quick fix”, zegt ze. Of ze de raad van haar notaris zal opvolgen? “Wij zijn jong en hebben absoluut geen geld om een zaak aan te spannen tegen zo’n bedrijf.”

 

Schokkend

Staatssecretaris van Consumentenzaken Eva De Bleeker heeft intussen laten weten dat ze gevraagd heeft om een onderzoek in te stellen naar Made en naar Winvest. De Bleeker stelt dat elk bedrijf verantwoordelijk is om haar klanten deskundig, correct en volledig te informeren en vermoedt dat beide bedrijven hieraan verzaakt hebben.

“De getuigenissen zijn schokkend. Als dit soort praktijken effectief gebeuren, dan is dat schandalig en echt ontoelaatbaar. Het lijkt erop dat consumenten hier op grote schaal zijn bedot terwijl ze enorme bedragen uitgaven en zich in de schulden staken voor een aankoop waarvan ze eigenlijk het fijne niet wisten”, aldus De Bleeker.

Bereid tot overleg

In een reactie laat Made Estate aan onze redactie weten dat het “op geen enkel ogenblik zijn verantwoordelijkheid wenst te ontlopen en steeds bereid is om met alle betrokkenen in overleg te treden om in alle transparantie tot een oplossing te komen indien zou blijken dat er sprake is van een concreet probleem.” Op individuele dossiers wil bestuurder Hans Verboven niet dieper ingaan omwille van privacyredenen. Wel benadrukt hij dat “de oplevering en de afwerking van de gerealiseerde panden door de overheid regelmatig gecontroleerd wordt. Er kan immers geen verkoop plaatsvinden zonder conformiteitsattesten of noodzakelijke controles inzake afgeleverde vergunningen”, klinkt het.

Volgens advocaat Kris Luyckx, de advocaat van Made Estate, nam het bedrijf intussen ook kennis van een intentie tot verder onderzoek door het kabinet van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva de Bleeker. “Mijn cliënt begroet het initiatief van de staatssecretaris om een onderzoek van de Economische Inspectie te vragen en zal dit aangrijpen om aan te tonen dat er geen sprake is van de beweerde oneerlijke handelspraktijken”, zo luidt het.

Wie is MADE Estate?

Vastgoedontwikkelaar Made Estate maakt deel uit van Winvest Holding. De vastgoedgroep beheert een reeks iconische gebouwen in Antwerpen. Zo bracht CEO Tanguy Westerlund in 2016 nog het hoogste bod uit op de politietoren op de Oudaan. Westerlund zelf mag zich een telg van de bekende maritieme ondernemersfamilie noemen.  Winvest omschrijft zich bovendien als marktleider in vastgoedrenovaties in Antwerpen en als “startende maar zeer ambitieuze nieuwbouwontwikkelaar.”

Begin dit jaar raakte bekend dat Winvest ook de drie gebouwen op de Paardenmarkt opkocht die in januari 2018 volledig werden verwoest door een gasexplosie. Dochterbedrijf Made Estate is een ‘urban trend consultant’ die deel uitmaakt van de Winvest Group. Het bedrijf heeft als missie “de woonkwaliteit in Antwerpen en de Antwerpse beleving naar een hoger niveau te tillen. We verkopen en verhuren de door ons gerenoveerde woon-, speel-, en werkplekken.”

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.