Deep Bridge toert dit jaar in Gent, Antwerpen en Hasselt met musicals zoals Mamma Mia, Doornroosje en Oliver Twist. VRT NWS sprak met kostuummakers, make-upartiesten, muzikanten en technici. Allemaal spreken ze van achterstallige betalingen die kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s. Verschillende leveranciers stuurden al een deurwaarder af op het bedrijf.
Via de balanscentrale van de Nationale Bank van België wordt duidelijk dat er vijf verschillende vennootschappen achter Deep Bridge zitten. Het gaat om: Deep Bridge Entertainment, Deep Bridge Live, Deep Bridge Group, Deep Bridge International en The Bridge.
Deep Bridge Entertainment draaide de afgelopen twee jaar een verlies van telkens om en bij de 100.000 euro. De situatie van Deep Bridge Live ziet er nog slechter uit. Deep Bridge Group daarentegen kon de afgelopen jaren wel positieve cijfers voorleggen. Daar was vorig jaar een over te dragen winst van meer dan 200.000 euro.
Grote problemen worden pas duidelijk bij Deep Bridge International. Daar gaat het eigen vermogen meer dan twee miljoen euro in het rood. The Bridge (Deep Bridge Facilities) torst schulden van meer dan een miljoen euro met zich mee. De belastingsdienst zou nog 200.000 euro sociale bijdragen en interesten te goed hebben bij de maker van musicals.
Reactie
“Wij betalen inderdaad traag”, geeft CEO Koen Hendrickx woensdag aan in een reactie. “We doen er alles aan om het tij te keren. Maar de kost van de schulden speelt ons parten, je komt in een spiraal terecht.”
Hendrickx maakt zich sterk dat de cijfers wel jaar na jaar gunstig evolueren. “Ons publiek en onze belangrijkste leveranciers blijven ons, ondanks de risico’s, steunen”, klinkt het.
Als verklaring voor de situatie wijst de CEO naar een nijpend tekort aan speelplekken. Grote zalen zouden voor sommige voorstellingen te duur zijn. “Valabele alternatieven zijn er niet”, zegt Hendrickx. “Dat maakt ondernemen in deze sector complex, maar we zijn dankbaar voor het vertrouwen dat we nog steeds genieten van de grote theaters.”
Bij de noorderburen zou de situatie beter zijn. Daar bestaat volgens de CEO een volledig uitgewerkt systeem van theaters die mee investeren, risico’s delen en een basis vormen voor commerciële producties. “In Vlaanderen is dat niet het geval. Hier moet een producent het volledige risico alleen dragen, inclusief de zaal.”