Manufert draaischijf van handel in suiker

suiker

50% van de Europese exportcijfers voor suiker wordt verhandeld via de haven van Antwerpen. "Als suikerproducent is Antwerpen voor ons dé aangewezen exporthaven voor ons uitvoerdepartement", zegt Thomas Hübbich van Tiense Suiker.

Europa exporteert pakweg 1,3 miljoen ton aan suiker. De massale productie aan suikerbieten werd opgestart onder Napoleon toen de Britse Navy de handel in suiker vanuit de Caraïben en Zuid-Amerika naar continenteel Europa blokkeerde. De oorlog tegen Napoleon sneed de producenten van suikerriet af van hun traditionele afnemers in Europa. Die gingen van hun kant op zoek naar een alternatief en vonden dat in de teelt van suikerbieten. Ook vandaag nog. Het witte goud werd zelfs een van de peilers van de Europese welvaart. Zeker ook in Vlaanderen waar verscheidene grote suikerproducenten zich internationaal konden ontplooien. Tiense Suiker was in dit opzicht een van de koplopers. Tiense verwerkte al die jaren de massale aanvoer van suikerbieten uit Haspengouw. Het bedrijf maakt vandaag deel uit van de Duitse groep Südzucker.

De centrale ligging van de haven van Antwerpen in de zogenamde Europese sugar belt werd aangegrepen door de internationale havenbedrijven om de verscheping van suiker te centraliseren in Antwerpen. Manufert, een divisie van Euroports Terminal Antwerp fungeert in dit opzicht als een centrale as. Het bedrijf staat vandaag samen met enkele andere bedrijven centraal in de nieuwe marketingcampagne die het Antwepse Havenbedrijf onlangs gelanceerd heeft om zijn flexibiliteit en zijn 'can do mentaliteit' internationaal uit te dragen. "Met een opslagcapaciteit van 260.000 ton witte kristalsuiker in bulk zijn we een van de belangrijkste suikerbehandelaars in Antwerpen," zegt Jan Bruyneel, de terminal manager van Manufert. Het bedrijf heeft enkele tijd terug een volautomatische laadinstallatie voor het behandelen van suiker gebouwd op kaai 518.

Uniek is tevens het geaccrediteerde suiker labo van Manufert dat ter plaatse kwaliteitscontroles uitvoert.

Om die suikertrafiek te faciliteren zet de haven van Antwerpen effectief in op snelle flexibiliteit. De suikeroperatoren kunnen daardoor heel snel handelen en hun zoete grondstoffen vlot naar hun bestemming brengen. "Dat netwerk is daarbij van groot belang", zegt Jan Bruyneel. "Er zijn niet enkel de goede transsportverbindingen per spoor, via de weg of de binnenvaart tussen het Europese achterland en de haven maar ook het technisch personeel dat in de Antwerpse haven voor een duidelijke meerwaarde zorgt."