Mediahuis Belga

Mediahuis kiest resoluut voor transformatie en digitalisering

ANTWERPEN - Mediahuis, waartoe ook Made in Antwerpen behoort, heeft haar medewerkers geïnformeerd over een transformatie- en optimalisatieplan. Het mediabedrijf zet in op een versnelde transformatie en digitalisering van zijn Belgische nieuwsactiviteiten.

Een dalende advertentiemarkt, een aanzienlijke structurele stijging van de papier- en personeelskosten en een stijgende digitale krantenverkoop die echter vandaag nog ontoereikend is om de daling van print op te vangen, maken dat het resultaat van de Mediahuis nieuwsactiviteiten in de Belgische markt afneemt. Mediahuis wil hierop anticiperen en zijn rentabiliteit in de Belgische markt opnieuw op peil brengen door zijn kernactiviteiten, de nieuwsmedia, versneld te transformeren en te digitaliseren.

Gert Ysebaert, ceo Mediahuis: “Willen we op de lange termijn een toonaangevend mediabedrijf blijven en onze toekomst in eigen handen houden, dan is het noodzakelijk dat we anticiperen en onze nieuwsactiviteiten versneld transformeren en digitaliseren. De consument verwacht een sterke digitale nieuwsservice met een optimale klantbeleving. Die moeten wij hem bieden, zonder hierbij afscheid te nemen van de gedrukte krant. Alleen zullen we deze op een efficiëntere manier moeten realiseren.”

Transformatie en digitalisering

De vier sterke titels (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) zullen verder én versneld evolueren naar een digitale service met een optimale klantbeleving waarbij verder zal worden ingezet op innovatieve journalistiek via de nieuwssites, apps, video, podcast, enzovoort. Ook richting de adverteerder zet Mediahuis in op een verbeterde digitale service. Een versterking van het aanbod in data, een verdere automatisering en digitalisering van het verkoopproces, in combinatie met een unieke en persoonlijke klantgedreven aanpak moeten zorgen voor een versnelde groei van de digitale advertentie-inkomsten.

Mediahuis heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet in de digitale transformatie van zijn nieuwsmerken. Een uitgesproken keuze voor digital first moet het voortaan mogelijk maken om extra snelheid te maken. Hierbij blijft Mediahuis, gezien het belang van print binnen zijn portfolio, geloven in de sterktes van de gedrukte krant. De dalende inkomstentrend maakt echter dat de manier waarop Mediahuis met print omgaat, efficiënter moet.

Mogelijk jobverlies

Ook wordt de operationele efficiëntie in aanzienlijke mate verhoogd. Eind 2020 zal de redactie van De Standaard verhuizen van Groot-Bijgaarden naar het centrum van Brussel. De andere diensten die vandaag werken vanuit Groot-Bijgaarden zullen maximaal geïntegreerd worden in het hoofdkantoor van Mediahuis in Antwerpen.

Het vereenvoudigen, optimaliseren en automatiseren van de processen en de keuzes gekoppeld aan een digital first strategie, kunnen mogelijks leiden tot een afbouw van de organisatie met 82 voltijdse equivalenten. Deze zouden zich voornamelijk binnen het domein van de administratieve, commerciële en ondersteunende diensten situeren. Het is hierbij de intentie om het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

Het plan tot versnelde transformatie en digitalisering heeft betrekking op de Belgische nieuwsactiviteiten en heeft geen gevolgen voor de overige onderdelen van de Mediahuisgroep in België en Nederland.