foto-mediahuis-kranten-low

Mediahuis wordt nog meer multimediaal en versterkt zijn marktpositie in Nederland

Mediahuis zet een nieuwe stap op zijn weg naar een multimediaal mediabedrijf in België en Nederland.  De krantengroep wordt uitgebreid met mediabedrijven zoals Woestijnvis, het Nederlandse dagblad De Limburger en participaties in De Vijver Media (de televisiezenders Vier, Vijf, Zes en Woestijnvis). Ook de Nederlandstalige en Franstalige radio Nostalgie en de exploitatie van de regionale tv-zenders ATV, TV Limburg, TV Oost en ROB TV worden ondergebracht bij Mediahuis. De site met ondernemingsnieuws ‘Made In..” maakt eveneens deel uit van Mediahuis. ‘Made In..’ is een van de nieuwe digitale platformen van Mediahuis en sluit daarmee aan op de digitale toekomst van het bedrijf. De samenwerking me regionale televisies opent in dit verband ook nieuwe perspectieven.

Enkele jaren geleden brachten Corelio (met onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad) en Concentra (Het Belang van Limburg) hun krantentitels onder in het gezamenlijke bedrijf Mediahuis. Nu worden er enkele audiovisuele media aan toegevoegd, evenals een Nederlandse krantentitel. Ook enkele printactiviteiten die nog buiten de groep waren gehouden zijn er nu aan toegevoegd.

Krachtenbundeling is nodig om de positie als sterk mediabedrijf in België en Nederland verder uit te bouwen, zegt Mediahuis in een persmededeling. Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis: “De digitalisering heeft het nieuwsconsumptiepatroon grondig gewijzigd. De gebruiker wil altijd en overal én via verschillende platformen toegang hebben tot nieuws en informatie. Bovendien evolueert ook de vorm van het nieuws razendsnel. Zo beperken krantenredacties zich niet langer tot tekst en beeld, maar maken ze ook steeds meer gebruik van video om journalistieke meerwaarde te creëren.  Inzake videojournalistiek zijn er ook heel wat opportuniteiten in een samenwerking tussen de regionale tv-zenders en onze regionale kranten.”

Via Media Groep Limburg (MGL) zet Mediahuis een tweede stap op de Nederlandse markt. In 2015 werd NRC Media overgenomen. Met De Limburger wordt Mediahuis de derde grootste uitgever qua oplage in Nederland. Gert Ysebaert: “We vergroten onze positie op de Nederlandse markt en illustreren hiermee onze ambitie om een toonaangevende Belgisch-Nederlandse mediagroep te worden”.

In de nieuwe structuur wordt Mediahuis een groep met ongeveer 2.000 medewerkers en een omzet van meer van 530 mio euro waarvan een derde wordt gerealiseerd in Nederland. De verschillende nieuwsmerken van Mediahuis zullen goed zijn voor een dagelijkse verkochte oplage van ruim 900.000 kranten en een online bereik van 2 mio unieke digitale nieuwsconsumenten op dagbasis.