Merknaam Pelican Rouge internationaliseert

pelikaantje

Nogal wat koffiedrinkers zijn fervente fans van het merk Pelican Rouge. Niet alleen omdat het als Roode Pelikaan een aloud Antwerps merk is. Gewoon omdat de kwaliteit van de koffie uitstekend is. Het bedrijf uit Aartselaar heeft in de afgelopen jaren evenwel heel wat ontwikkelingen meegemaakt. Pelican Rouge maakt vandaag deel uit van de groep Acam die aangestuurd wordt vanuit Amsterdam.

Pelican Rouge: het management van de groep besliste enkele tijd terug om de naam van Roode Pelikaan om te dopen tot Pelican Rouge. Engels. Het bedrijf heette toen overigens Autobar. De link met de koffie was  heel erg dunnetjes. Met die rebranding hoopt het bedrijf zijn marktpositie verder te internationaliseren. Een initiatief dat vandaag best lijkt te slagen.

Ook in Aartselaar onderkent men de snelle ontwikkelingen binnen de groep. Dat blijkt uit de jaarrekening die onlangs gedeponeerd werd bij de Nationale Bank. Tijdens het boekjaar 2014/2015 werd een omzet gerealiseerd van 36,6 miljoen euro.  De Antwerpse dochteronderneming is daardoor een stevige steunbeer onder de groep die tekent voor een globale omzet van pakweg 700 miljoen euro.

Als gevolg van de rebranding zijn de bedrijfskosten evenwel flink gestegen waardoor ook de financiële resultaten minder goed zijn dan tijdens het vorige boekjaar. Het bedrijfsresultaat daalde bv. tot 1 miljoen euro. Overigens heeft de groep enkele tijd terug ook een gedeelte van de activiteiten van branchegenoot Maas International  overgenomen. Pelican Rouge wordt als gevolg van die overname nog sterker geprofileerd als een specialist in in koffie-automaten. Het bedrijf heet ondertussen voluit Pelican Rouge Coffee Solutions.

In Aartselaar staan 195 mensen op de payroll. Het bedrijf wordt geleid door Peter Vansant.