Het West-Australische metaalmijnbouwbedrijf Fortescue nam begin dit jaar de ‘Green Pioneer’ in de vaart. Het 75 meter lange vrachtschip kan zowel op ammoniak als diesel varen en is in dat opzicht de eerste in zijn soort. Om de mogelijkheden van de alternatieve brandstof te demonstreren, doet het schip wereldwijd verschillende grote havens aan. Daarmee wil Fortescue havens en havenbedrijven aansporen om te investeren in infrastructuur om ammoniakschepen te kunnen ontvangen.
“We doen dit niet alleen voor de planeet, maar ook voor onze aandeelhouders”, klinkt het dinsdag bij Fortescue. “Het bespaart ons honderden miljoenen dollars per jaar aan brandstofkosten.” De investering zou het bedrijf op acht jaar terugverdienen.
Groene ammoniak wordt gezien als een belangrijke scheepsbrandstof in de toekomst. Critici wijzen er echter op dat – ondanks het feit dat er geen directe uitstoot van CO2 is – er wel andere stoffen worden uitgestoten die zorgen voor opwarming (stikstof, red.).
Het Belgische CMB.TECH werkt samen met Fortescue. Zo werd in het verleden een deal gesloten voor het ontwikkelen van een drogebulkschip op ammoniak.
Begin dit jaar kreeg de Green Pioneer de toestemming om uit te varen in Singapore. Woensdag gaat het schip richting Rotterdam.