Mokafina staat voor ambachtelijke koffie

ikkeenjij

Het lijkt Anthony Loots te lukken. Hij is er alvast in geslaagd om het negatieve bedrijfsresultaat van Mokafina om te buigen in positieve cijfers. Het bedrijf uit Wommelgem realiseerde in 2013 zelfs 28.599 euro winst.

Anthony Loots is er amper 24. Hij staat ondertussen evenwel al enkele tijd aan het hoofd van de ambachtelijke koffiebranderij Mokafina uit Wommelgem. Anthony's ouders hebben jarenlang in de koffie gewerkt. Hij is groot geworden in de geur van koffie. Toen de gelegenheid zich aandiende om de onderneming Mokafina over te nemen van de familie Praet aarzelde hij geen moment.

Mokafina heeft zeker bij de oudere Antwerpenaren nog altijd een sterke reputatie. De ambachtelijke koffiebranderij staat voor kwaliteit en pittige aroma's. Vandaag realiseert Mokafina zijn grootste omzetcijfers in de horeca. Het bedrijf zet er zijn koffies af met dito toestellen en alle mogelijke bijproducten die bij een lekkere koffie horen.

Ondertussen kwam het er ook om aan om de financiële resultaten van het bedrijf recht te trekken. Dat lijkt te lukken. Volgens de resultatenrekening die gedeponeerd werd bij de Nationale Bank werd in 2013 een bruto marge gerealiseerd van 1 miljoen euro. Dat was alvast 7% beter dan in 2012. Het negatieve bedrijfsresultaat van 47.146 euro werd omgebogen tot een positief resultaat van 6.236 euro.

Anthony Loots steekt ondertussen niet weg dat hij met Mokafina toch ook alternatieven wil uitproberen. "Wij hebben een ietwat oubollig imago", zegt hij. "Dat werd ons gezegd en dat is bij nader toezien inderdaad wel zo. We hebben onze huisstijl en bv. ons logo al wat gemoderniseerd. Maar vooral: wij willen nieuwe markten uitproberen waardoor wij onze omzet kunnen verhogen. Wij viseren daarbij vooral de ondernemingen en de kantoren. Onze koffie gaat nu voor pakweg 80% naar de horeca. Het zou mooi zijn indien we die cijfers ietsje zouden kunnen ombuigen naar meer evenwichtige verhoudingen."

Oubollig imago, dat wel. Maar toch wil Mokafina zijn ambachtelijke reputatie niet kwijt. De koffiebrander van toen werkt nog met dezelfde technieken van vroeger. Dit wil zeggen dat het er niet op aankomt om de koffie zo snel mogelijk te branden. "Wij warmen langzamer op, wij zoeken vooral de kwaliteit. Hoe trager het productieproces, hoe beter de koffie."

Mokafina wordt zeker in de brede regio geconfronteerd met nogal wat concurrenten die allemaal de aloude Antwerpse tradities uitdragen. Rombouts Koffie, Beyers Koffie, Miko, Pelican Rouge enz. Mokafina past perfect in het rijtje en probeert alvast zijn marktpositie verder uit te dragen.

Mokafina verwerkt vandaag een volume van pakweg 60 ton. "Dat is in verhouding inderdaad relatief niet zo veel maar we gaan langzaam opbouwen." Voor hij aan de slag ging bij Mokafina leerde Anthony Loots de stiel in Vietnam en Frankrijk. In Vietnam leerde hij op de koffieplantages de echte kwaliteit van koffiebonen onderkennen. In Frankrijk leerde hij de logistiek van distributie-ondernemingen onder de knie krijgen.