Railbuffer

MPET en DP World Antwerp gaan spoorinfrastructuur delen

ANTWERPEN - Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor. Dankzij een nieuwe samenwerking zullen beide bedrijven gebruik maken van een gezamenlijke spoorinfrastructuur aan het Deurganckdok om meer containers aan- en af te voeren per spoor. De eerste container tussen beide operatoren werd uitgewisseld in het bijzijn van havenschepen Annick De Ridder.

Containeroverslagbedrijven MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World baten allebei een terminal uit aan het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Op de oostzijde van MPET is er geen connectie met het spoor aanwezig. De aanpalende terminal van DP World beschikt wel over de nodige spoorinfrastructuur. Om de aan- en afvoer van containers per spoor ook naar de terminal van MPET mogelijk te maken, slaan DP World en MPET de handen in elkaar om de railinfrastructuur van DP World gezamenlijk te gebruiken.

Steve Declercq, Chief Business Officer DP World Antwerp: “Met deze verregaande operationele samenwerking beoogt DP World Antwerp Gateway een verhoogde frequentie van de bestaande spoorproducten alsook het aantrekken van nieuwe.“

Spoorbuffer

Via een nieuwe containertransferzone bij MPET kunnen de naast elkaar gelegen terminals import en export railcontainers uitwisselen. De spoorbuffer behelst een afgesloten transferzone met ruimte voor 100 TEU (containerunits) op het terrein van MPET, waarin DP World en MPET containers kunnen oppikken en afzetten met behulp van straddle carriers (containerliften). Deze containers worden via het spoor op de terminal van DP World geëxporteerd en geïmporteerd.

Jan Meynen, Head of Operational Services MPET: “Dankzij de nieuwe gezamenlijke spoorbuffer op MPET Oost, vermijden we heel wat transport van de oostzijde van MPET naar de westzijde, waar onze huidige spoorbundel zich bevindt. Dat is positief voor de sustainability en maakt tegelijk ook capaciteit vrij op spoorbundel West, waardoor ook daar meer containers via spoor vervoerd kunnen worden”

Het initiatief sluit aan bij de ambitie van de haven om het aandeel van containertransport per spoor op te drijven: van de huidige 8% naar 15% tegen 2030.