MyCepa elektronisch loket voor havenarbeiders

arbeiders

Sedert kort hebben de meer dan 6000 havenarbeiders van het Algemeen Contingent in Antwerpen toegang tot het nieuw elektronisch loket MyCepa.  Cepa, de Centrale der Werkgevers aan de haven van Antwerpen, lanceert MyCepa om haar dienstverlening naar de havenarbeiders én de bedrijven te versterken. De havenarbeiders beschikken daartoe over een zogenaamd “token” waarmee ze zich kunnen inloggen op dit nieuwe systeem.

Voor de bedrijven wordt het nog even wachten. De specifiek bedrijfsgebonden app's zijn nog in volle ontwikkeling maar "binnen een bepaalde tijdslijn komen die er ongetwijfeld aan", zegt Yann Pauwels, directie-adviseur bij Cepa. Het zou dan om app's kunnen gaan waarbij bedrijven bepaalde documenten kunnen ophalen bv. Of berekeningsmodules voor loonkosten, lijsten van gelegenheidsarbeiders, veiligheidssystemen enz.

MyCepa is overigens opgemaakt door de interne IT-diensten van Cepa. Een aantal mensen zijn daartoe permanent vrijgesteld. De volledige tijdslijn moet binnen 1,5 jaar uitgerold kunnen worden.

Sinds mei van dit jaar testten 200 proefpersonen MyCepa al uit. Nu het systeem volledig operationeel is, kunnen de ruim 6000 havenarbeiders van het Algemeen Contingent via MyCepa met één enkele muisklik allerhande professionele info consulteren. Havenarbeiders die willen weten op hoeveel vakantiedagen ze nog recht hebben, zullen dit onmiddellijk op hun computerscherm of op hun smartphone of tablet kunnen aflezen. Wie wil weten wanneer het loon exact gestort wordt, vindt deze info eveneens op MyCepa net als een overzicht van het aantal gemaakte ritten door de toltunnel, of op welke werkkledij ze bij de kledijbedeling nog recht hebben…

Alle Antwerpse havenarbeiders van het Algemeen Contingent kregen bij hun loonafrekening een uitnodiging om de codesleutel of “token” te komen afhalen. Ook via posters en flyers werden ze van de lancering van MyCepa op de hoogte gebracht.