Natra allcrump zoekt bijkomend personeel

choco

Met een omzetcijfer van pakweg 94 miljoen euro heeft Natra allcrump uit Malle verleden jaar een nieuw recordcijfer neergezet. De producent van chocolade- en hazelnootpasta en truffels kon bovendien zijn rentabiliteitscijfers positief beïnvloeden door een verstandige inkooppolitiek in combinatie met een positieve evolutie van de productmix. “Wij zijn sterk afhankelijk van de grondstoffenprijzen. Onze marges hebben alles te maken met de prijzen voor cacao, suiker, oliën en vetten, hazelnoten en melk”, zegt plant directeur Joris Van Looveren.

Natra allcrump is een sterk expansieve onderneming. Na de overname door de Spaanse groep Natra kon het bedrijf mee profiteren van de “global reach” van het moederbedrijf zodat een nieuwe groeifase ingezet kon worden. 2011 was in dit opzicht wel even een moeilijk jaar. De snelle stijging van de grondstoffenprijzen zette het bedrijf klem. Als producent van private label voor nagenoeg alle grote distributie-ondernemingen en als leverancier aan derden zag het bedrijf zijn commerciële marges in de langetermijncontracten zwaar onder druk komen. “Wij hadden geen poot meer om op te staan. Gelukkig is de sterke stijging van de grondstoffenprijzen naderhand gestabiliseerd waardoor ook onze marges terug normaliseerden.”

Het bedrijf uit Malle wordt ondertussen verder geïntegreerd in de Spaanse groep. “Wij vormen binnen Natra als enige producent van chocopasta een belangrijke steunbeer binnen de groep. Naast onze sterke aanwezigheid als aanbieder van chocopasta in Europa, boren we ook nieuwe markten aan. We rekenen in dit opzicht bv. ook op de Amerikaanse markt waar een van de  marktleiders Ferrero, grote inspanningen doet om sterker door te breken. Wij kunnen daar als volger mee van profiteren. De Amerikaanse markt is ontzettend groot en deed het tot nog toe vooral met pindakaas. Chocopasta heeft daar ongetwijfeld nog ruime marktmogelijkheden.”

Bij Nasta allcrump worden ondertussen bijkomende personeelsleden aangeworven. Technici bv. die in de shiften kunnen meedraaien en mengkamer operatoren. “Het gaat erom dat wij door de groei van onze onderneming in de voorbije jaren bijkomend nieuw talent willen binnen halen. Vele collega’s zijn binnen het bedrijf kunnen doorgroeien. Om te vermijden dat de vijver helemaal leeggevist wordt, moeten we dus voor follow-up zorgen en voldoende nieuwe mensen opleiden.

“Wij stellen vandaag zo’n 190 mensen tewerk. Het gaat ons in de komende jaren niet onmiddellijk om hogere volumes. Wij draaien nu op zo’n 42.000 ton. We willen wél proberen om een aantal nieuwe producten in de markt te zetten. Wij gaan het aanbod aan traditionele pasta’s uitbreiden en er andere smaken aan toevoegen. Daar hebben wij goede vaklui voor nodig.”