neoScores haalt 2 miljoen op

partituur

neoScores, de Antwerpse start-up die muziekpartituren digitaal maakt en verkoopt, haalt in een eerste grote financieringsronde 1,9 miljoen euro op via een consortium van Belgische venture capitalists en business angels. Daarnaast haalde neoScores in minder dan een week 100.000 euro op via crowdfunding.

De Belgische durfkapitaalfondsen die met neoScores in zee gaan zijn Theodorus III-Fonds, PMV (Cultuurinvest) en SOFI. Samen investeren ze 1,2 miljoen euro in de start-up. Daarnaast investeren een tiental business angels, waaronder enkele Vlaamse captains of industry, 700.000 euro in neoScores. Als kers op de taart haalde neoScores in één week 100.000 euro op bij individuele investeerders via haar Bolero crowdfunding-campagne. Dit betekent een financiële injectie van 2 miljoen euro, wat neoScores een belangrijke stap dichter bij haar ambitie brengt om de ‘iTunes van de muziekpartituren’ te worden.

De binnengehaalde fondsen van 2 miljoen geven neoScores de nodige zuurstof om zich verder te ontwikkelen als online marktplaats voor muzikanten en uitgevers van muziekpartituren. Om internationaal te groeien ligt de focus in eerste instantie op het uitbreiden van de digitale catalogus en het opzetten van een webshop. Daarom werft neoScores op korte termijn webdevelopers, projectmanagers en marketing/sales-profielen aan.

neoScores mikt internationaal, maar kiest bewust voor Antwerpen als uitvalsbasis.
Bart Van der Roost, CEO neoScores: “We zijn in twee jaar tijd geëvolueerd van muzikanten met een goed idee naar een jong bedrijf met een prachtig product en bewezen business model. Vandaag staan we in uitstekende pole position, klaar om de wereld te veroveren. Dat was mede mogelijk dankzij de steun van vele Belgische partners, waaronder Start it @kbc en iMinds.”

“Het geeft natuurlijk een enorme boost dat sterke investeerders als Theodorus III-Fonds, Cultuurinvest en SOFI geloven in neoScores”, zegt Bart Van der Roost nog. “In combinatie met toppers uit het bedrijfsleven bij onze angels, is dit het dream team voor iedere start-up.”

neoScores lanceerde in juni 2015 een opgemerkte crowdfunding campagne. Voor het bedrijf dé manier om een grote groep mensen op een laagdrempelige manier bij haar product te betrekken.

“We kregen niet enkel het vertrouwen van de grote VC’s maar ook van de kleinere investeerders”, vertelt Joris Noreillie, CFO neoScores. “Onze crowdfunding-campagne kende een vliegende start en haalde in één week 100.000 Euro op, het dubbele van wat we beoogden. We hadden slechts drie dagen nodig om het minimumbedrag van 50.000 Euro te bereiken. In totaal belegden 184 Belgen in neoScores via crowdfunding. We beschouwen hen als onze ambassadeurs en gaan hen dan ook op een actieve manier bij ons bedrijf betrekken.”

Het consortium aan durfkapitaalfondsen bestaat uit drie fondsen met elk hun specifieke focus. Samen investeren zij 1,2 miljoen Euro in neoScores.

* Theodorus III is een Belgisch fonds dat innovatieve, startende bedrijven helpt om de overstap te maken van research naar economische valorisatie.

Jean Van Nuwenborg, Fund Manager van Theodorus III-Fonds: “neoScores slaagt erin om in de weinig evidente markt van muziekpartituren innovatie te brengen. Meer nog, ze hebben als geen ander begrepen hoe een succesvol business model te ontwikkelen én ze zijn klaar om dit wereldwijd uit te rollen. Theodorus stapt vroeg in bij neoScores om dit project te ondersteunen.”

* De Vlaamse investeringsmaatschappij PMV is met Cultuurinvest marktleider voor financieringen in culturele en creatieve sectoren. Het kiest daarbij voor bedrijven met een grote toegevoegde waarde voor de Vlaamse economie.

Bertoud Coose, Business Manager van Cultuurinvest, vertelt: “Een bedrijf als neoScores komt niet elke dag langs. Wat ons aantrok is de digitale focus en een goed op elkaar ingespeeld team, bovenop het globale potentieel van hun business.”

* SOFI is een investeringsfonds dat startende bedrijven succesvol helpt te worden door middel van seed capital en interessante leningen, op een niet-traditionele manier.

neoScores lanceerde in juni 2015 een crowdfunding-campagne met Bolero. Het financiële crowdfunding platform van KBC laat mensen toe om online te beleggen in Belgische start-ups.

Koen Schrever, CEO Bolero Crowdfunding (KBC): “neoScores was één van de eerste bedrijven die opgenomen werden in het KBC Start-It programma. We zijn dan ook bijzonder blij dat we hen nu ook mee aan kapitaal kunnen helpen om hun activiteiten op te starten. Via het platform kunnen onze investeerders intekenen op aandelen, samen met professionele VC’s. Zo slagen we er samen in een disruptief bedrijf als neoScores in België gelanceerd te krijgen en zo de economie van morgen te creëren.”