lemonate Foto: Robin Fasseur

Nieuw Antwerps herenlabel Lemonate opent winkel in Drukkerijstraat: “Neutraal, maar wel gedurfd en steeds fashion forward”

In de Drukkerijstraat opent het nieuwe Antwerpse herenmerk Lemonate zijn eerste winkel. Oprichters Nathan Haaren en Louis Lemmens, beiden actief bij modelabel Lewis & Melly, broedden al een tijdje op dat plan. Met hun eerste collectie, die zich “neutraal doch gedurfd” aankondigt, wil het ondernemersduo zich meteen op de kaart zetten. “We poneren ons in het middensegment, maar wel met de ervaring van een heuse boetiek”, klinkt het.

“De afgelopen tijd krijgen we steeds vaker te horen van onze mannelijke vrienden dat ze niet meer weten waar toffe kleren te shoppen. Herkenbaar voor ons, want Louis en ik ontwerpen zelf weleens een stukje dat ontbreekt in onze kast. Aangezien we beiden bij modelabel Lewis & Melly werken (dat Louis oprichtte met zijn zus Melanie, red.), beschikken we natuurlijk wel over het geknipte materiaal”, begint Nathan Haaren (30) zijn uitleg.

Hoewel dat niet perse de bedoeling is, vallen de creaties van Nathan en Louis al gauw in de smaak bij hun vrienden. “Plots ontstond er een vraag om met onze ontwerpen naar buiten te treden en ze aan te bieden aan het brede publiek”, pikt Louis in. “De bal ging aan het rollen, en toen het pand naast onze winkel van Lewis & Melly vrijkwam, voelden we dat er ruimte was om er een merk bij te nemen. En zo geschiedde.”

Na een periode vol voorbereidend werk is het duo achter Lemonate helemaal klaar om klanten te ontvangen in zijn winkel in de Drukkerijstraat, waar het 100% eigen stuff aanbiedt. “Qua prijs poneren we ons in het middensegment, en qua producten werken we echt seizoensgebonden. Een zomercollectie in februari presenteren vinden we achterhaald”, zegt Nathan.

LEES OOK. Lewis & Melly: van onehitwonder tot succesvol modebedrijf

Die insteek treedt meteen naar de voorgrond in de eerste collectie. “Broeken, zomerhemdjes, dunne truitjes en jasjes: neutraal, maar wel gedurfd en steeds fashion forward”, duidt Louis. “We willen zowel de klassieke man als de hippe jongeren aanspreken, en hen telkens dat tikkeltje extra geven.”

Ook als het gaat om service in de winkel streven ze die opzet na. “We willen klanten de ervaring van een boetiek bezorgen, zonder dat we dat per definitie zijn”, aldus Nathan. “Los van de fysieke shop willen we ook online onze start niet missen. Daarom nemen we geen terughoudende houding aan, maar gaan we meteen all-in. We kijken enorm uit naar wat komen zal”, besluit het duo in koor.