Nieuw streekproduct Sterke Peer moet eindejaarsgeschenk bij uitstek worden in het Noorden van Antwerpen

bakker-thomas-cuyvers-maakt-likeur-met-stevia-id3350414-620x380

Sterke Peer moet hét regionale nieuwjaarscadeau of relatiegeschenk van het Noorden in de provincie Antwerpen worden. Het nieuwe streekproduct is een lekker drankje, mét een verhaal, geworden.

Sterke Peer is een jenever -gin –achtige drank met in de fles een echte baksteen(tje), als symbool voor de steenbakkerijen die in vroeger in de streek floreerden. Het steentje wordt gebakken in de laatste steenbakkerij van Brecht, Steenbakkerij Floren. Sterke Peer zelf was een Vlaamse reus die rond vorige eeuwwisseling als weddenschap een kar met stenen voorttrok. Later ketste hij als Sterkste man van de Wereld de kermissen af.

Het nieuwe streekproduct ontstond uit de experimenteerdrang van Thomas Cuyvers van Basic Bakery. Thomas Cuyvers begon 6 jaar geleden met Basic Bakery BVBA (Sint Lenaarts), zijn servicebedrijf dat bakkerijgrondstoffen, verse gisten en speciale zouten aan bakkers levert. Hij positioneert zich daarbij als "bakkerij expert" en partner van de bakker. Zo experimenteert hij zelf met gisten en zouten om smaken te ontdekken en te optimaliseren. Kennis waar zijn klanten van profiteren, want bakkers beschikken niet altijd zelf over de nodige tijd om te investeren in dat soort onderzoek.

Van Basic Bakery's afnemers bestaat 98% uit bakkers en 2% uit alcoholstokers. En net bij die laatste ging een heel nieuwe wereld voor Thomas open. De specifieke smaak van wijnen, bieren en sterke dranken ontstaan uiteindelijk uit dezelfde gisten, gecultiveerd binnen een ander milieu. De technieken voor de bakker zijn ook bruikbaar voor de distillateur: het mouten van granen, het roosteren en branden, het gisten en rijpen, en het blenden van verschillende smaken.

Cuyvers kennis en ervaring met gisten leidden al snel tot het creëren van heel nieuwe smaken en het ontstaan van Distillaten Taxandria. En nu is er dus Sterke Peer. Cuyvers zet daarbij in op hoge kwaliteit en authenticiteit. "Ik heb niet het budget van een Campari of een Duvel", zegt Cuvyers, die inzet op guerilla marketing, kleine hypes en sociale netwerken (facebook) om zijn plaats op de markt te veroveren. Ook het distributienetwerk wordt 'inktvlekgewijs' uitgebouwd rondom Brecht, en telt nu een 30 tal verkooppunten.