Terre Bleue: dat is stijlvolle Belgian casual chic. Het kledingmerk heeft een indrukwekkende nieuwe flag store geopend
in de Antwerpse Wilde Zee. Daarmee telt het textielbedrijf nu al vier winkels in het Antwerpse. De flag store in de Wilde Zee moet de aanzet worden tot doelgerichte expansie om verder uit te groeien “tot het sterkste Belgische modemerk.”
Terre Bleue is het toonaangevende kledingmerk van de Duror/Two Faces-groep. Met het nieuwe winkelpunt van zo’n 200 m² groot op een A-locatie in De Wilde Zee, onderbouwt de familiale KMO zijn uitgesproken retail-ambities. Het begon allemaal in Knokke en Nieuwpoort. Sindsdien ging het razendsnel. “Met Terre Bleue willen we in de komende drie jaar doorgroeien tot het sterkste Belgische modemerk,” zei general manager Dirk Perquy tot de redactie van de website De Vlaamse Ondernemer. In de voorbije tien jaar werkte het modebedrijf hard aan de ontwikkeling van een goed doordachte retail-strategie. Die leverde intussen veertien mono-merkenwinkels op. Verdere uitbreiding van het retail-kanaal valt niet uit te sluiten.
In 1983 richtten Jozef en Maurits Perquy, respectievelijk grootvader en grootoom van de huidige general manager, in Gent Duror N.V. op, een groothandel in textielproducten. De tweede generatie bouwde het aanbod uit met kledij (kousen, ondergoed, mutsen, sjaals, …). Het is evenwel onder impuls van de derde generatie, Dirk Perquy, dat Duror in de tweede helft van de jaren ’80 wordt omgevormd van een groothandels- naar een converter- of modebedrijf.
In functie van de doelgroepbepaling en de marketing-strategie, ontwerpt Duror vandaag dames-, heren- en kindercollecties. De eigenlijke confectie wordt toevertrouwd aan gespecialiseerde ateliers in het buitenland. Duror gold eerder als merknaam voor het ondergoed, de kousen en andere textielproducten die het bedrijf verdeelde. Later bracht Dirk Perquy de damescollectie-activiteiten onder in de nieuwe opgerichte vennootschap Two Faces, de heren- en kinderkledij kwamen onder de Duror-koepel terecht. Dit voorjaar huldigde Terre Bleue langsheen de N60 te Eke-Nazareth zijn uitgebreide hoofdkantoor annex showroom officieel in. Het bedrijf, dat in 1977 van Gent naar Eke verhuisde, breidde er zijn bestaande bedrijfsaccommodatie van 3.500 m² uit met een nieuwbouwgedeelte van 1.500 m². Een en ander vergde een investering van zowat 3 miljoen euro.
De Duror/Two Faces-groep opteerde van meetaf voor de commercialisatie van hoogkwalitatieve, zij het iets duurdere producten. “Ons marktsegment kan als “casual chique” worden omschreven,” aldus Dirk Perquy tot de Vlaamse Ondernemer. “Als modebedrijf is overleven vandaag de dag enkel mogelijk indien men over een sterk merk beschikt. In 2002 introduceerden we Terre Bleue als eigen merk, vrij snel gevolgd door de opstart van een eerste mono-merkenwinkel in Gent. Sindsdien zijn we onze retail-activiteiten omzichtig gaan uitbouwen. Dat zullen we ook in de toekomst blijven doen.”.
Vandaag beschikt Terre Bleue over veertien mono-merkenwinkels, met de nieuwe flagship store in de Scheldestad als voorlopige exponent. Daarnaast worden de Terre Bleue-collecties verdeeld door een driehonderdtal multi-merkenwinkels of boetieks. Naast de fysieke winkels (brick shops), heeft Terre Bleue sinds vorig jaar ook een e-shop (click shop) in uitbating. De logistieke operaties werden aan een externe partner toevertrouwd.
Geconsolideerd boekte Terre Bleue vorig jaar een omzet van zowat 20 miljoen euro. De groothandelsactiviteit nam daarvan zowat 14 miljoen voor zijn rekening, het saldo is voor het conto van de mono-merkenwinkels. Tussen 2002 en 2011 zette het bedrijf een spectaculaire groei neer. De laatste jaren bedraagt de groei zowat 5%. Dat maakt de zaken beter beheersbaar, aldus het management.
Toen Terre Bleue goed tien jaar terug zijn eerste retail-punten in de markt zette, hadden die een gemiddelde oppervlakte van 60 à 70 m². Als gevolg van de uitbreiding van het assortiment met heren- en kinderkleding, namen ook de winkelpunten in omvang toe. Een paar jaar terug ging Terre Bleue van start met de stelselmatige opening van family stores. Het management erkent dat in de voorbije jaren behoorlijk wat middelen en energie werden gespendeerd aan het opbouwen, onder eigen dak, van retail-expertise. “Een groothandelsactiviteit en retail-distributie zijn twee totaal verschillende werelden,” heet het.
Met de inhuldiging van de nieuwe “flagship store” in hartje Antwerpen, zet Terre Bleue een nieuwe, strategische stap in de ontwikkeling van zijn retail-kanaal. Door zijn marktpositionering in het “casual chique”-segment, zal Terre Bleue nooit een massadistributeur worden. Oordeelkundig ingeplante winkelpunten in voornamelijk Vlaanderen vormen de ruggengraat van het eigen distributienetwerk. “We hebben nog wel wat witte vlekken in te vullen,” aldus Perquy. Mogelijk gebeurt dat in een combinatie van eigen winkelpunten en franchise-nemers. De eigen mono-merkenwinkels zijn ondergebracht in Dedires N.V. Momenteel zijn binnen het retail-netwerk drie franchise-nemers aan de slag.