Nieuwe Poolse luchthaven verwacht 65 miljoen bezoekers tegen 2060

In Polen start volgend jaar de constructie van Centralny Port Komunikacyjny (CPK), een nieuwe luchthaven op zo’n 40 kilometer van hoofdstad Warschau. Tegen 2060 moet die luchthaven 65 miljoen reizigers per jaar ontvangen en 1,76 miljoen ton vracht doorsluizen.

 

Een uitbreiding van de huidige Chopin-luchthaven in Warschau is niet mogelijk, dus moet er een nieuwe komen als Polen het almaar stijgend aantal reizigers de baas wil blijven. Dat kost bakken vol geld, maar zo’n reuzeninvestering doe je natuurlijk niet zonder voorbereiding. Het samenwerkingsorgaan International Air Transport Association (IATA), dat zo’n 290 luchtvaartmaatschappijen in 120 landen representeert (zo’n 83 procent van al het luchtverkeer ter wereld) voerde een voorspellingsstudie uit en die gaf positieve cijfers aan.

Volgens de studie keert in 2024 het passagiersniveau in de Poolse luchthavens terug naar het pre-coronaniveau van 50 miljoen passagiers per jaar. Met de komst van de CPK worden in 2050 zo’n 100 miljoen bezoekers verwacht en zelfs meer dan 140 miljoen per jaar tegen 2060.

Dynamische marktgroei na 2024

“De voorspellingen zijn duidelijk: wat voor ons ligt is niet alleen een terugkeer naar de resultaten van voor de pandemie, maar ook een verdere, dynamische marktgroei na 2024”, glundert Marcin Horała, Staatssecretaris van Infrastructuur en Gevolmachtigde van de Regering voor de STH. “Met de bouw van de Solidarity Airport zullen we tegen 2060 zo’n 850 miljoen passagiers ontvangen hebben.”

“Een onweerlegbaarder argument voor de bouw van de Solidarity Airport is nagenoeg ondenkbaar. Ik ben blij dat zo'n erkende instelling als IATA de waarde van ons project inziet en meteen zegt dat we zonder dit project geen stappen vooruit zullen zetten.”

Naast passagiersvervoer heeft de IATA ook een voorspelling gemaakt op basis van vrachtverkeer. Momenteel vervoert Chopin Airport minder dan één procent van het Europese vrachtverkeer, terwijl 62 procent van de luchtvracht van Midden- en Oost-Europa, zo’n 1,8 miljoen ton per jaar, naar West-Europa geëxporteerd wordt. IATA voorspelt dat Solidarity Airport op korte termijn 20 procent marktaandeel van Midden- en Oost-Europa kan uitmaken. Zonder de constructie van de CPK zou Polen volgens de studie tegen 2060 zo’n 35 miljoen ton vracht mislopen.

Drie berekeningen

De studie van IATA heeft drie berekeningen gemaakt en daarbij rekening gehouden met de slechts mogelijke scenario’s, de ‘normale’ verwachtingen en het best-case scenario. De cijfers in dit artikel zijn de verwachtingen onder normale omstandigheden.